بیان عرض و طول و تعیین خراج شهرها.
تقویم البلدان
فرهنگ عمید
دانشنامه عمومی
تقویم البُلدان کتابی جغرافیایی به عربی، نوشته شده ابوالفداء عمادالدین اسماعیل بن نورالدین علی بن محمود ایوبی، حکمران حمات است.
در این کتاب افزون بر مسائل جغرافیایی به نکات اجتماعی هم پرداخته شده. ابوالفداء به دلیل داشتن شغل مملکتی به گردآوری این کتاب پرداخت و آن را در ۷۲۱ق به پایان رساند.
ابوالفداء، بر خلاف هم دورگانش، مانند مارکوپولو، اهل سفر نبوده است؛ از اینرو کتابش برگرفته از کتاب های جغرافیایی دیگر و گردآوری گفته های تاجران و مسافران است. یکی از ویژگی های تقویم البلدان که آن را شاخص می سازد این است که نویسنده، نخستین کسی است که روش جدول بندی را در جغرافیا به کار برده است. این شیوه را از تقویم الابدان ابن جَزْله گرفته است . جدول های ابوالفداء بسیار کامل و در ارائه روشن و سامان یافته مطالب علمی در دوران خود برگزیده بوده است.
در این کتاب افزون بر مسائل جغرافیایی به نکات اجتماعی هم پرداخته شده. ابوالفداء به دلیل داشتن شغل مملکتی به گردآوری این کتاب پرداخت و آن را در ۷۲۱ق به پایان رساند.
ابوالفداء، بر خلاف هم دورگانش، مانند مارکوپولو، اهل سفر نبوده است؛ از اینرو کتابش برگرفته از کتاب های جغرافیایی دیگر و گردآوری گفته های تاجران و مسافران است. یکی از ویژگی های تقویم البلدان که آن را شاخص می سازد این است که نویسنده، نخستین کسی است که روش جدول بندی را در جغرافیا به کار برده است. این شیوه را از تقویم الابدان ابن جَزْله گرفته است . جدول های ابوالفداء بسیار کامل و در ارائه روشن و سامان یافته مطالب علمی در دوران خود برگزیده بوده است.
wiki: تقویم البلدان
دانشنامه آزاد فارسی
تَقْویمُ الْبُلْدان
نوشتۀ ابوالفداء (۶۷۲ـ۷۳۲ق)، کتابی در جغرافیای عمومی به عربی. مؤلف این کتاب را در ۷۲۱ق به پایان رساند. اما احتمالاً تا پایان عمر آن را تکمیل می کرده است. وی این اثر را نه براساس سفرها و مشاهدات شخصی بلکه به واسطۀ منابع جغرافیایی گذشته و گفته های دیگران فراهم کرد. تقویم البلدان با وجود اقتباس از کتاب های دیگر، درباره سرزمین های اقوام غیرمسلمان، اطلاعات مفیدتر و کامل تری از آثار گذشتگان دارد. با این حال، مؤلف به کاستی های اثرش دربارۀ سرزمین های چین، هند، بلغار، چرَکس، روس، صرب و فرنگ، اعتراف داشته و از سرزمین سیاهان جنوب، اطلاعات اندکی ارائه داده است. ابوالفداء، اولین کسی است که روش جدول بندی را در جغرافیا به کار برده که او نیز این شیوه را از تقویم الابدان ابن جَزله گرفته است. تقویم البلدان در زمان مؤلف شهرت بسیار یافت. رنو و بارون دسلان با مقدمه ای آن را به فرانسه ترجمه کردند (۱۸۴۸). میرزا محمدصادق اصفهانی (قرن ۱۱ق) تحت تأثیر این کتاب یکی از دو اثر جغرافیایی خود را تقویم البلدان نامید.
نوشتۀ ابوالفداء (۶۷۲ـ۷۳۲ق)، کتابی در جغرافیای عمومی به عربی. مؤلف این کتاب را در ۷۲۱ق به پایان رساند. اما احتمالاً تا پایان عمر آن را تکمیل می کرده است. وی این اثر را نه براساس سفرها و مشاهدات شخصی بلکه به واسطۀ منابع جغرافیایی گذشته و گفته های دیگران فراهم کرد. تقویم البلدان با وجود اقتباس از کتاب های دیگر، درباره سرزمین های اقوام غیرمسلمان، اطلاعات مفیدتر و کامل تری از آثار گذشتگان دارد. با این حال، مؤلف به کاستی های اثرش دربارۀ سرزمین های چین، هند، بلغار، چرَکس، روس، صرب و فرنگ، اعتراف داشته و از سرزمین سیاهان جنوب، اطلاعات اندکی ارائه داده است. ابوالفداء، اولین کسی است که روش جدول بندی را در جغرافیا به کار برده که او نیز این شیوه را از تقویم الابدان ابن جَزله گرفته است. تقویم البلدان در زمان مؤلف شهرت بسیار یافت. رنو و بارون دسلان با مقدمه ای آن را به فرانسه ترجمه کردند (۱۸۴۸). میرزا محمدصادق اصفهانی (قرن ۱۱ق) تحت تأثیر این کتاب یکی از دو اثر جغرافیایی خود را تقویم البلدان نامید.
wikijoo: تقویم_البلدان
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] تقویم البُلدان، کتابی جغرافیایی به عربی، تألیف ابوالفداء است.
تقویم البُلدان، کتابی جغرافیایی به عربی، تألیف ابوالفداء عمادالدین اسماعیل بن نورالدین علی بن محمود ایوبی، حکمران حماه (۷۱۰ـ۷۳۲).
ابوالفداء این کتاب را در ۷۲۱ به پایان رساند، اما احتمالاً تا پایان عمر آن را تکمیل می کرده است، زیرا نسخه ای از آن در کتابخانه لیدن موجود است که مؤلف در آن تجدیدنظر کرده است.
ابوالفداء، بر خلاف معاصرانش، از جمله مارکوپولو (۱۲۵۶ـ۱۳۲۳)، اهل سفر نبوده است؛ ازینرو کتابش اقتباسی از کتابهای جغرافیایی دیگر و گردآوری گفته های تاجران و مسافران است.
← نظر ابوالفداء درباره کتابهای جغرافیایی
(۱) اسماعیل بن علی ابوالفداء، کتاب تقویم البلدان، چاپ رنو و دسلان، پاریس ۱۸۴۰.
(۲) اسماعیل بن علی ابوالفداء، ترجمه عبدالمحمدآیتی، تهران ۱۳۴۹.
(۳) عبدالرحمان حمیده، اعلام الجغرافییّن العرب و مقتطفات من آثارهم، دمشق ۱۴۰۴/ ۱۹۸۴.
(۴) دائره المعارف بزرگ اسلامی، زیرنظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران ۱۳۶۷، ذیل «ابوالفداء» (از عنایت الهی رضا).
(۵) قلقشندی.
(۶) ایگناتی یولیانوویچ کراچکوفسکی، تاریخ نوشته های جغرافیایی در جهان اسلامی، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران ۱۳۷۹ش.
تقویم البُلدان، کتابی جغرافیایی به عربی، تألیف ابوالفداء عمادالدین اسماعیل بن نورالدین علی بن محمود ایوبی، حکمران حماه (۷۱۰ـ۷۳۲).
ابوالفداء این کتاب را در ۷۲۱ به پایان رساند، اما احتمالاً تا پایان عمر آن را تکمیل می کرده است، زیرا نسخه ای از آن در کتابخانه لیدن موجود است که مؤلف در آن تجدیدنظر کرده است.
ابوالفداء، بر خلاف معاصرانش، از جمله مارکوپولو (۱۲۵۶ـ۱۳۲۳)، اهل سفر نبوده است؛ ازینرو کتابش اقتباسی از کتابهای جغرافیایی دیگر و گردآوری گفته های تاجران و مسافران است.
← نظر ابوالفداء درباره کتابهای جغرافیایی
(۱) اسماعیل بن علی ابوالفداء، کتاب تقویم البلدان، چاپ رنو و دسلان، پاریس ۱۸۴۰.
(۲) اسماعیل بن علی ابوالفداء، ترجمه عبدالمحمدآیتی، تهران ۱۳۴۹.
(۳) عبدالرحمان حمیده، اعلام الجغرافییّن العرب و مقتطفات من آثارهم، دمشق ۱۴۰۴/ ۱۹۸۴.
(۴) دائره المعارف بزرگ اسلامی، زیرنظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران ۱۳۶۷، ذیل «ابوالفداء» (از عنایت الهی رضا).
(۵) قلقشندی.
(۶) ایگناتی یولیانوویچ کراچکوفسکی، تاریخ نوشته های جغرافیایی در جهان اسلامی، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران ۱۳۷۹ش.
wikifeqh: عربی نوشته است. وی این کتاب را در 721ق به پایان رساند؛ اما احتمالاً تا پایان عمر آن را تکمیل می کرده است. در نیمه اول قرن هشتم قمری در شام دو کتاب مهم در کیهان نگاری نوشته شد که کتاب ابوالفداء یکی از آنها است. ابی الفداء اولین کسی است که روش جدول بندی را در جغرافیا به کار برده است. این اثر در قرن های هجدهم و نوزدهم میلادی در اروپا شهرتی بی نظیر یافت.
کتاب از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول به منزله مقدمه ای در کیهان نگاری عمومی است که شامل اطلاعات معمولی درباره تقسیم زمین، خط استوا، هفت اقلیم، معموره زمین، مساحت آن، و اصطلاحات جغرافیا است و گزارشی کوتاه از دریاها، دریاچه ها، رودها، و کوه ها دارد و ترتیب کتاب را نیز توضیح می دهد. قسمت دوم که مفصل تر است، به نوبه خود هجده قسمت یا به تعبیر درست تر هجده جدول است که از مناطق مختلف که اقلیم نیز خوانده می شود، سخن دارد: بلاد عرب، مصر، مغرب، سودان، اندلس، جزایر مدیترانه و اقیانوس اطلس، شمال(بلاد فرنگ و ترک)، شام، جزیره، عراق، خوزستان، فارس، کرمان، سیستان، سند(پنجاب)، هند، چین، جزایر دریای شرقی، روم، ارمنستان، عراق عجم، دیلم، طبرستان، خراسان، زابلستان، طخارستان، خوارزم، و ماوراءالنهر. این فصل بندی نموداری دقیق از نفوذ مکتب کلاسیک بلخ و همچنین حاکی از گرایش ابوالفداء به تقسیم مناطق جغرافیایی است.
ابوالفداء، بر خلاف معاصرانش، اهل سفر نبوده است؛ از این رو کتابش اقتباسی از کتاب های جغرافیایی دیگر و گردآوری گفته های تاجران و مسافران است.
از نظر او، کتاب های جغرافیایی که تا زمان وی نوشته شده بود، ناقص بودند و مقصود او را بر نمی آوردند؛ مثلاً کتاب های ابن حوقل و ادریسی و ابن خرداذبه، با وجود تفصیل درباره اوصاف بلاد به طول و عرض جغرافیایی و ضبط نام ها اشارهای ندارند و زیج ها و کتاب هایی که به طول و عرض جغرافیایی پرداخته اند، از اوصاف شهرها اطلاعی نمی دهند و در "الانساب" سمعانی و "المشترک وضعاً و المفترق صقعاً" یاقوت حموی با آنکه به تصحیح نام ها و ضبط آنها توجه شده، طول و عرض شهرها ذکر نشده است. با وجود این نقایص، ابوالفداء به کتاب های ابن حوقل، ابن سعید مغربی، مهلّبی و ابن اثیر اعتماد می کرده است. وی از کتاب المسالک و الممالک، معروف به "العزیزی" تألیف حسن بن احمد مهلّبی بهره گرفته، که سبب بیشتر شناخته شدن این جغرافی نگار فاطمی شده است. به عقیده عبدالمحمد آیتی، ابوالفداء به اقتضای مقام خود به عنوان امیرحماة می خواسته درباره سرزمین های مختلف اطلاعات دقیق داشته باشد.
یکی از ویژگی های تقویم البلدان - که آن را سرآمد کتاب های دوره خود کرده - این است که اولین کتاب جغرافیایی است که روش جدول بندی را کار برده است؛ البته او این شیوه را از "تقویم الابدان" ابن جَزْله (متوفی 493ق) گرفته است؛ اما جدول های ابوالفداء بسیار کامل و در ارائه واضح و منظم مطالب علمی در عهد خود ممتاز بوده است.
کتاب از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول به منزله مقدمه ای در کیهان نگاری عمومی است که شامل اطلاعات معمولی درباره تقسیم زمین، خط استوا، هفت اقلیم، معموره زمین، مساحت آن، و اصطلاحات جغرافیا است و گزارشی کوتاه از دریاها، دریاچه ها، رودها، و کوه ها دارد و ترتیب کتاب را نیز توضیح می دهد. قسمت دوم که مفصل تر است، به نوبه خود هجده قسمت یا به تعبیر درست تر هجده جدول است که از مناطق مختلف که اقلیم نیز خوانده می شود، سخن دارد: بلاد عرب، مصر، مغرب، سودان، اندلس، جزایر مدیترانه و اقیانوس اطلس، شمال(بلاد فرنگ و ترک)، شام، جزیره، عراق، خوزستان، فارس، کرمان، سیستان، سند(پنجاب)، هند، چین، جزایر دریای شرقی، روم، ارمنستان، عراق عجم، دیلم، طبرستان، خراسان، زابلستان، طخارستان، خوارزم، و ماوراءالنهر. این فصل بندی نموداری دقیق از نفوذ مکتب کلاسیک بلخ و همچنین حاکی از گرایش ابوالفداء به تقسیم مناطق جغرافیایی است.
ابوالفداء، بر خلاف معاصرانش، اهل سفر نبوده است؛ از این رو کتابش اقتباسی از کتاب های جغرافیایی دیگر و گردآوری گفته های تاجران و مسافران است.
از نظر او، کتاب های جغرافیایی که تا زمان وی نوشته شده بود، ناقص بودند و مقصود او را بر نمی آوردند؛ مثلاً کتاب های ابن حوقل و ادریسی و ابن خرداذبه، با وجود تفصیل درباره اوصاف بلاد به طول و عرض جغرافیایی و ضبط نام ها اشارهای ندارند و زیج ها و کتاب هایی که به طول و عرض جغرافیایی پرداخته اند، از اوصاف شهرها اطلاعی نمی دهند و در "الانساب" سمعانی و "المشترک وضعاً و المفترق صقعاً" یاقوت حموی با آنکه به تصحیح نام ها و ضبط آنها توجه شده، طول و عرض شهرها ذکر نشده است. با وجود این نقایص، ابوالفداء به کتاب های ابن حوقل، ابن سعید مغربی، مهلّبی و ابن اثیر اعتماد می کرده است. وی از کتاب المسالک و الممالک، معروف به "العزیزی" تألیف حسن بن احمد مهلّبی بهره گرفته، که سبب بیشتر شناخته شدن این جغرافی نگار فاطمی شده است. به عقیده عبدالمحمد آیتی، ابوالفداء به اقتضای مقام خود به عنوان امیرحماة می خواسته درباره سرزمین های مختلف اطلاعات دقیق داشته باشد.
یکی از ویژگی های تقویم البلدان - که آن را سرآمد کتاب های دوره خود کرده - این است که اولین کتاب جغرافیایی است که روش جدول بندی را کار برده است؛ البته او این شیوه را از "تقویم الابدان" ابن جَزْله (متوفی 493ق) گرفته است؛ اما جدول های ابوالفداء بسیار کامل و در ارائه واضح و منظم مطالب علمی در عهد خود ممتاز بوده است.
wikinoor: تقویم_البلدان
کلمات دیگر: