کلمه جو
صفحه اصلی

طاهر بن حسین بن مصعب

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] طاهر فرزند حسین بن مصعب بن زریق است. این خاندان ایرانی، از موالی طلحه بن عبدالله خزاعی، یکی از چهره های برجسته قبیله عربی خزاعه بودند که زمانی حاکم سیستان بود.
مصعب در جریان انقلاب عباسیان شرکت داشت و منشی سلیمان بن کثیر، داعی عباسیان بود. بنابراین عنصری انقلابی شناخته می شد که پس از پیروزی باید سهم خویش را می گرفت. امارت شهر پوشنگ به وی و فرزندش حسین داده شد و اندکی بعد هرات هم به آن افزوده شد. طاهر بن حسین به هنگام تولد خویش در پوشنگ و خراسان از خاندانی گمنام نبوده است، بلکه چنان که گفته شد، امیرزاده یا حاکم زاده شهر و منطقه خویش بوده است.
علاقه طاهر به زادگاه خویش
طاهر بن حسین زادگاه خود پوشنگ را علاقه زیادی داشته است و این شدت علاقه به حدی بوده است که چون فضل بن سهل وزیر مامون او را به فرماندهی لشکر خراسان به منظور مقابله با لشکر بغداد برگزید، بالاترین آرزوی طاهر را جویا شد و طاهر تنها یک آرزو داشت و آن حکمرانی و تصدی امور پوشنگ و بالا رفتن از منبر آن به جهت ادای خطبه، و اندوخته یکصد هزار دینار در خزانه دارالحکومه پوشنگ که همگی برآورده شد.
علاقه و تربیت پدر
نقل است که حسین بن مصعب فرزندش طاهر را بسیار دوست می داشته، و به هر علتی که بوده، هیچ گاه او را از خود دور نمی ساخته است و همواره در سفر و حضر او را از خود جدا نمی ساخت. طاهر در عراق پرورش یافته و سپس به خراسان بازگشته است. در این مدت و زیر نظر پدر خویش و با استفاده از اساتید محفل علمی عراق در فنون مختلف سیاست، اجتماع، ادب، تاریخ و... بهره مند شده است.طاهر به سال ۱۵۹ هجری متولد شد. بنا بر گفته طبری او در کودکی با پدرش حسین با سپاه خراسان به عراق رفته، و چندی در آن دیار پرورش یافته است. پس از آن و طبعا از زمان بلوغ اثر وی در خراسان دیده می شود؛ زیرا که به سال ۱۸۱ قمری در حالی که بیست و دو سال از عمرش را پشت سر گذاشته بود، از سوی علی بن عیسی بن ماهان، والی خراسان حکمرانی پوشنگ را به دست گرفته است، و چنین به نظر می رسد که طاهر و پدرش حسین متناوبا حکمران شهر پوشنگ بوده اند. وی به سرعت در تشکیلات اداری و نظامی خراسان وارد گردید.
مواجهه با خوارج
...


کلمات دیگر: