[ویکی فقه] بنی تیم از تیره های قریش و اثرگذار در رویدادهای مکه بوده است.
بنی تیم، تبار تیم بن مرة بن کعب بن لؤی (جد هفتم پیامبر)، از تیره های مشهور قریش ساکن در مکه ، معروف به تیم قریش بود که افراد آن «مری» لقب یافتند. در میان عرب، تیره هایی دیگر نیز به بنی تیم شهرت داشتند که از مشهورترین آن ها می توان به تیم اللات از تیره های قبیله بکر بن وائل، تیم بن ثعلبه و تیم الرباب از قبیله بنی تمیم، از عرب عدنانی ساکن در نجد ، اشاره کرد. از سعد و احب و در برخی منابع نیز از شکامه به عنوان پسران تیم بن مره نام برده شده است. نسل تیم از سعد و شکامه ادامه یافت و نامدارترین افراد بنی تیم از نسل عمرو بن کعب بن سعد بودند. خانه های آن ها از جمله خانه عبدالله بن جدعان و عبدالله بن معمر بن عثمان در یکی از ورودی های شهر قرار داشت. از این رو، این ورودی با عنوان باب بنی تیم معروف شد.
بنی تیم در دوران جاهلی
آن ها چون دیگر تیره های قریش، بت هبل را می پرستیدند. از چگونگی حج گزاری آنان گزارشی در دست نیست. با توجه به قریشی بودن ایشان، می توان حج گزاری قریش و تیمیان را یکسان دانست.از آن جا که برخی نخلستان ها و چاه های مکه و بیرون از آن همچون چاه های رم، خم، حفر و ثریا به آن ها منسوب بود، می توان حدس زد که آن ها به باغداری و کشاورزی مشغول بودند. از ایشان در برخی رویدادهای عصر جاهلی یاد شده که حاکی از جایگاه اجتماعی آن ها است. آورده اند که در بازسازی کعبه (۵ سال پیش از بعثت ) همراه بنی مخزوم ، عهده دار ساخت دیوار میان رکن حجرالاسود و رکن یمانی شدند. در گزارشی دیگر آمده که ساخت دیوار پشتی خانه خدا (دبر البیت) بر عهده آن ها نهاده شد. همچنین در نبرد فجار (نبرد در ماه های حرام) به رهبری عبدالله بن جدعان با قبیله هوازن جنگیدند. بنی تیم در «حلف المطیبین» که پس از چالش قبیله ای میان بنی عبدالدار و بنی عبد مناف برای تصاحب مناصب مکه صورت گرفت، با بنی عبد مناف، بنی زهرة بن کلاب، بنی حارث بن فهر و بنی اسد بن عبدالعزی هم پیمان شدند. برجسته ترین نقش اجتماعی بنی تیم پنج سال پیش از بعثت در پیمان حلف الفضول تجلی یافت. این پیمان در حمایت از مظلومان میان برخی تیره های قریش و در خانه عبدالله بن جدعان تیمی منعقد شد. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم نیز در این پیمان حضور داشت و از آن به نیکی یاد کرده است. نیز بنی تیم در دوران جاهلی منصب اشناق (تعیین میزان دیات) را بر عهده داشتند. در آستانه ظهور اسلام ، ابوبکر این مسؤولیت را بر عهده داشت.
بنی تیم در دوران نبوی
با ظهور اسلام، بسیاری از بنی تیم به شرک خود باقی ماندند و به مخالفت و یا سکوت در برابر آیین جدید پرداختند. در این میان، می توان از ابی قحافه پدر ابوبکر نام برد که تا فتح مکه (۸ق.) اسلام نیاورد. عبدالرحمن پسر ابوبکر نیز در نبرد بدر لشکر قریش را همراهی کرد. او در صحنه نبرد احد با پدرش روبه رو شد؛ ولی آن دو با هم نجنگیدند. از عمیر بن عثمان بن عمرو و عثمان بن مالک بن عبیدالله به عنوان کشتگان بدر و از مالک بن عبیدالله، برادر طلحه، و عمرو بن عبدالله بن جدعان و مسافع بن عیاض بن صخر بن عامر و جابر بن زبیر که از هم پیمانان تیم بودند، به عنوان اسیران بدر یاد شده است. از نقش بنی تیم در دیگر رویدادهای مدینه تا فتح مکه (۸ق.) گزارشی در دست نیست. آن ها در این سال همانند دیگر قریش مسلمان شدند. برخی از بنی تیم چون ابوبکر، طلحة بن عبیدالله و بلال، از موالی بنی تیم، در سال های نخست دعوت پیامبر مسلمان شدند و بعضی در سال پنجم بعثت به حبشه هجرت کردند. عمر بن عثمان بن عمرو و حارث بن خالد بن صخر، پسر دایی ابوبکر، همراه همسرش ریطه بنت حارث بن جبله تیمی از جمله آن ها هستند. فرزندان او موسی، عایشه ، زینب و فاطمه در همان جا زاده شدند. در هجرت پیامبر به مدینه، ابوبکر، از چهره های برجسته بنی تیم، همراه او بود و سپس خاندان ابوبکر به او پیوستند. اینان و دیگر تیمیان مهاجر در غزوه ها و رویدادهای عصر مدنی پیامبر نقش داشتند. در فتح مکه (۸ق.) گروهی از بنی تیم همراه او بودند. برخی از بنی تیم مانند ابوبکر، طلحه و عایشه در حجة الوداع (۱۰ق.) حضور داشتند و از شاهدان و راویان رخداد غدیر بودند.
بنی تیم پس از پیامبر
...
بنی تیم، تبار تیم بن مرة بن کعب بن لؤی (جد هفتم پیامبر)، از تیره های مشهور قریش ساکن در مکه ، معروف به تیم قریش بود که افراد آن «مری» لقب یافتند. در میان عرب، تیره هایی دیگر نیز به بنی تیم شهرت داشتند که از مشهورترین آن ها می توان به تیم اللات از تیره های قبیله بکر بن وائل، تیم بن ثعلبه و تیم الرباب از قبیله بنی تمیم، از عرب عدنانی ساکن در نجد ، اشاره کرد. از سعد و احب و در برخی منابع نیز از شکامه به عنوان پسران تیم بن مره نام برده شده است. نسل تیم از سعد و شکامه ادامه یافت و نامدارترین افراد بنی تیم از نسل عمرو بن کعب بن سعد بودند. خانه های آن ها از جمله خانه عبدالله بن جدعان و عبدالله بن معمر بن عثمان در یکی از ورودی های شهر قرار داشت. از این رو، این ورودی با عنوان باب بنی تیم معروف شد.
بنی تیم در دوران جاهلی
آن ها چون دیگر تیره های قریش، بت هبل را می پرستیدند. از چگونگی حج گزاری آنان گزارشی در دست نیست. با توجه به قریشی بودن ایشان، می توان حج گزاری قریش و تیمیان را یکسان دانست.از آن جا که برخی نخلستان ها و چاه های مکه و بیرون از آن همچون چاه های رم، خم، حفر و ثریا به آن ها منسوب بود، می توان حدس زد که آن ها به باغداری و کشاورزی مشغول بودند. از ایشان در برخی رویدادهای عصر جاهلی یاد شده که حاکی از جایگاه اجتماعی آن ها است. آورده اند که در بازسازی کعبه (۵ سال پیش از بعثت ) همراه بنی مخزوم ، عهده دار ساخت دیوار میان رکن حجرالاسود و رکن یمانی شدند. در گزارشی دیگر آمده که ساخت دیوار پشتی خانه خدا (دبر البیت) بر عهده آن ها نهاده شد. همچنین در نبرد فجار (نبرد در ماه های حرام) به رهبری عبدالله بن جدعان با قبیله هوازن جنگیدند. بنی تیم در «حلف المطیبین» که پس از چالش قبیله ای میان بنی عبدالدار و بنی عبد مناف برای تصاحب مناصب مکه صورت گرفت، با بنی عبد مناف، بنی زهرة بن کلاب، بنی حارث بن فهر و بنی اسد بن عبدالعزی هم پیمان شدند. برجسته ترین نقش اجتماعی بنی تیم پنج سال پیش از بعثت در پیمان حلف الفضول تجلی یافت. این پیمان در حمایت از مظلومان میان برخی تیره های قریش و در خانه عبدالله بن جدعان تیمی منعقد شد. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم نیز در این پیمان حضور داشت و از آن به نیکی یاد کرده است. نیز بنی تیم در دوران جاهلی منصب اشناق (تعیین میزان دیات) را بر عهده داشتند. در آستانه ظهور اسلام ، ابوبکر این مسؤولیت را بر عهده داشت.
بنی تیم در دوران نبوی
با ظهور اسلام، بسیاری از بنی تیم به شرک خود باقی ماندند و به مخالفت و یا سکوت در برابر آیین جدید پرداختند. در این میان، می توان از ابی قحافه پدر ابوبکر نام برد که تا فتح مکه (۸ق.) اسلام نیاورد. عبدالرحمن پسر ابوبکر نیز در نبرد بدر لشکر قریش را همراهی کرد. او در صحنه نبرد احد با پدرش روبه رو شد؛ ولی آن دو با هم نجنگیدند. از عمیر بن عثمان بن عمرو و عثمان بن مالک بن عبیدالله به عنوان کشتگان بدر و از مالک بن عبیدالله، برادر طلحه، و عمرو بن عبدالله بن جدعان و مسافع بن عیاض بن صخر بن عامر و جابر بن زبیر که از هم پیمانان تیم بودند، به عنوان اسیران بدر یاد شده است. از نقش بنی تیم در دیگر رویدادهای مدینه تا فتح مکه (۸ق.) گزارشی در دست نیست. آن ها در این سال همانند دیگر قریش مسلمان شدند. برخی از بنی تیم چون ابوبکر، طلحة بن عبیدالله و بلال، از موالی بنی تیم، در سال های نخست دعوت پیامبر مسلمان شدند و بعضی در سال پنجم بعثت به حبشه هجرت کردند. عمر بن عثمان بن عمرو و حارث بن خالد بن صخر، پسر دایی ابوبکر، همراه همسرش ریطه بنت حارث بن جبله تیمی از جمله آن ها هستند. فرزندان او موسی، عایشه ، زینب و فاطمه در همان جا زاده شدند. در هجرت پیامبر به مدینه، ابوبکر، از چهره های برجسته بنی تیم، همراه او بود و سپس خاندان ابوبکر به او پیوستند. اینان و دیگر تیمیان مهاجر در غزوه ها و رویدادهای عصر مدنی پیامبر نقش داشتند. در فتح مکه (۸ق.) گروهی از بنی تیم همراه او بودند. برخی از بنی تیم مانند ابوبکر، طلحه و عایشه در حجة الوداع (۱۰ق.) حضور داشتند و از شاهدان و راویان رخداد غدیر بودند.
بنی تیم پس از پیامبر
...