کلمه جو
صفحه اصلی

زین الاخبار

فرهنگ فارسی

کتابی است بفارسی در تاریخ تالیف ابو سعید عبد الحی بن ضحاک بن محمود گردیزی غزنوی . این کتاب شامل وقایع از ابتدای خلقت تا پایان دوره مودود بن مسعود ( ۴۴٠ - ۴۳۲ ه. ق . ) و متضمن اطلاعاتی در تواریخ و اعیاد و رسوم ملل و حوادث عالم و دارای نثری روان و ساده است .

دانشنامه عمومی

زین الاخبار یا تاریخ گردیزی از قدیمی ترین کتاب های فارسی دربارهٔ تاریخ، از آغاز خلقت تا پایان پادشاهی مودود بن مسعود غزنوی نوشتهٔ ابوسعید عبدالحی بن ضحاک بن محمود گردیزی است. تاریخ تألیف کتاب ۴۴۲ یا ۴۴۳ قمری بوده است.
شمیسا، سیروس (۱۳۸۴)، سبک شناسی نثر، تهران: میترا، شابک ۹۶۴-۵۹۹۸-۱۱-۵
نوایی، عبدالحسین، متون تاریخی به زبان فارسی، سمت، ۱۳۷۶. (صص ۹ تا ۱۲)
نویسندهٔ این کتاب، نام «زین الاخبار» را به مناسب نام مخدوم خویش ـ زین الملة عبدالرشید بن مودود غزنوی ـ برگزیده است. البته کتاب به خاطر نام خود نویسنده، به تاریخ گردیزی نیز مشهور است، ولی نام «زین الاخبار» معروف تر است.
سبک انشا نزدیک به سبک سامانی، روان و موجز است؛ یعنی جمله ها کوتاه است و واژه های عربی کمی دارد و اصطلاحات کهن و فراموش شده را در خود جای داده است.
ابوسعید عبدالحی بن ضحاک بن محمود گردیزی با ابوریحان بیرونی ارتباط داشته است و از او دانش اندوزی کرده است و شاید با ابوالفضل بیهقی نیز حشر و نشر داشته است. زین الملة عبدالرشید بن مودود غزنوی یکسال پس از تألیف کتاب به دست طغرل ـ غلام پدرش ـ کشته می شود و پس از آن معلوم نیست که چه بر سر مؤلف کتاب می آید.

دانشنامه آزاد فارسی

زِیْنُ الْاَخْبار
(یا: تاریخ گَرْدیزی) کتابی تاریخی به فارسی تألیف ابوسعید عبدالْحَی بن ضحاک بن محمود گردیزی. این کتاب که تاریخ جهان و اسلام را از قدیم ترین روزگار تا اندکی بعد از سال ۴۳۲ ق دربردارد شامل مطالبی دربارۀ کیانیان ملوک الطوایف، ساسانیان، اکاسره (خسروان)، اخبار و جدول تواریخ خلفا و ملوک اسلام ، اخبار امرای خراسان ، استخراج تاریخ ها از یکدیگر، اسباب عیدها در ادیان و ملل مختلف ، و معارف و انساب ، رومیان و هندوان است. نثر آن پخته و روان و به سبک قدیم است. مینورسکی بخش مربوط به معارف هندوان را به انگلیسی ترجمه و چاپ کرد (لندن، ۱۹۶۴). بخش های تاریخ طاهریان، صفاریان، سامانیان و غزنویان (تهران، ۱۳۱۵ و ۱۳۲۷ ش) و بخش ساسانیان و خلفا نیز بعدها به چاپ رسید (مجلۀ پیام نو، تهران ۱۳۲۵ ـ ۱۳۲۷ ش).

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] ابو سعید عبد الحی بن ضحاک بن محمود گردیزی در شهر گردیز واقع در جنوب شرقی کابل و بر سر راه سابق غزنین به هندوستان قبل از سال 400 هجری ولادت یافت ولی پس از چندی به شهر غزنین پایتخت حکومت غزنویان رفته و در آنجا سکونت اختیار نمود.
وی محضر درس استاد ابو ریحان بیرونی (متوفی 400 هجری) را که در همین ایام در غزنین می زیسته درک کرده است. و به همین جهت کتاب تاریخ وی در بعضی از فصول شباهت بسیاری به سبک و شیوه آثار الباقیه دارد.
گردیزی تألیف کتاب تاریخ خویش را در سال 442 هجری به نام عز الدوله و زین المله عبد الرشید بن محمود بن سبکتکین، سلطان عصر خویش به پایان رساند و نام آنرا از زین المله برگرفت و آنرا زین الاخبار نامید. این کتاب به نام مؤلف آن به تاریخ گردیزی نیز شهرت یافته است.
تاکنون فقط دو نسخه خطی از این کتاب کشف گردیده که در کتابخانه های کمبریج و آکسفورد انگلستان نگهداری می شوند. تاریخ نگارش نسخه قدیمی آن مربوط به سال 930 یا 903 می باشد زیرا آنچه اکنون پس از سال ها بر روی جلد آن می توان خواند عدد 93 است که احتمالا نقطه ای از آن حذف گردیده زیرا تاریخ 93 هجری برای نگارش این کتاب بی مورد است. نسخه بعدی در سال 1196 هجری نوشته شده که در واقع نسخه بدل همان نسخه نخستین محسوب می شود. هر دو نسخه مقداری نواقص و افتادگی هایی دارد که کار تصحیح کتاب را با مشکل مواجه می ساخته است. لذا فصل های متفاوتی از آن که مربوط به موضوع تحقیق محققین مختلف بوده است بر حسب ضرورت به طور جداگانه چاپ گردیده است. نخستین بار بار تولد، محقق روسی قسمتی از فصل «اندر معارف و انساب ترکان» را در کتابی به عنوان شرح سفری در آسیای مرکزی به اندیشه علمی در سال 1894 با ترجمه روسی چاپ کرده است. قسمت های دیگر زین الاخبار که مربوط به تاریخ خراسان می شود مجددا توسط محقق مزبور در کتاب ترکستان پیش از دوره مغول در سال 1898 چاپ گردید. مدت ها بعد در سال 1928 قسمتی دیگر از این کتاب که مربوط به تاریخ طاهریان می شود از فصل «اخبار امرای خراسان» توسط محمد ناظم هندی در برلین و سال ها بعد در ایران چاپ گردید. بخشی دیگر از آن کتاب را که مربوط به عیدها و جشن ها و رسم های مغان بود مجله سخن در سال 1325 چاپ نمود. در سال 1333 مرحوم سعید نفیسی از فصل مربوط به ملوک ساسانیان تا پایان باب هفتم یعنی تا فصل «اندر استخراج تاریخ ها از یکدیگر» چاپ و منتشر نمود. سرانجام دانشمندی افغانی به نام عبد الحی حبیبی کار دشوار تصحیح تمام کتاب را به عهده گرفت و بسیار دقیق و محققانه همراه با حاشیه های ارزنده در سال 1346 در کابل به چاپ رساند. وی با توجه به چاپ های قسمت های مختلف آن، از روی دو نسخه مکشوفه شروع به تصحیح نمود و از منابع دیگر مربوط به آن عصر از جمله آثار ابو ریحان بیرونی درجه صحت کار خویش را بالا برد. گردیزی، عبد الحی: تاریخ گردیزی، به تصحیح و تحشیه عبد الحی حبیبی، انتشارات دنیای کتاب، تهران، 1363، صص 25-5
گردیزی قسمت اول از کتاب تاریخ خویش را به مسائل عمومی تاریخ ایران اختصاص داده و به سبک و شیوه تواریخ عمومی، تاریخ عالم را از اولین پادشاهان داستانی ایران آغاز کرده است. گردیزی همه عالم و جهان را ایران میدانست: «اندر قدیم رسم دیگرگون بود. از روزگار افریدون تا گاه اردشیر بابکان، مر همه جهان را یک سپاه سالار بودی. و چون اردشیر بیامد، جهان را چهار سپاه سالار کرد: یکی خراسان، دو دیگر مغرب، سوم نیمروز، چهارم آذربایجان. »همان، ص 211
و در جای دیگر می نویسد: «و چون وی (اسکندر) بمرد، جهان بی شاه بماند. »3- همان، ص 59 پس از آن ضمن اشاره به حمله اسکندر از ملوک اشکانی و ساسانی به اختصار یاد کرده است.


کلمات دیگر: