[ویکی فقه] هفتاد و پنجمین سوره قرآن کریم به نام سوره قیامت نام گرفته که روز رستاخیز عمومی است
«قیامت» نام رستاخیز عمومی ( معاد ) است؛ روزی که همه از گورها برخاسته، به سوی محشر و سرنوشت ابدی خویش در بهشت یا دوزخ رهسپار می شوند. در نخستین آیه این سوره به قیامت سوگند یاد شده است و آن روز را به بشر یادآوری می کند. نام سوره نیز از همین آیه گرفته شده است.
مطالب این سوره
همانگونه که بیان شد، مطالب این سوره پیرامون مساله قیامت کبری دور می زند، نخست از وقوع روز قیامت خبر می دهد، و در مرحله دوم آن روز را یک بار با ذکر چند نشانه، و بار دیگر با اجمالی از سرگذشت انسان در آن روز توصیف می کند، و خبر می دهد که اولین قدم در سیر به سوی قیامت مرگ است، و در مرحله سوم سوره را با استدلال بر قدرت خدای تعالی بر اعاده عالم ختم نموده، اثبات می کند همانطور که خدای تعالی بر خلقت نخستین عالم قادر بود، همچنین بر خلقت بار دوم آن، که همان قیامت است قادر است. گفته شده: این سوره به شهادت سیاق آیاتش در مکه نازل شده است.
ویژگی های سوره قیامت
۱. چهل آیه به عدد کوفی ، ۳۹ آیه به عدد دیگر مکتب ها، ۱۶۴ یا ۱۹۹ کلمه و ۶۵۲ یا ۶۷۵ حرف دارد.۲. در ترتیب نزول ، سی و یکمین و در قرآن کریم هفتاد و پنجمین سوره است.۳. پس از سوره قارعه و پیش از سوره همزه ، پیش از هجرت در مکه نازل شد و هیچ آیه مدنی ندارد. ۴. از نظر حجم، از سوره های مفصل و از گروه طوال آن به شمار می آید که بخشی از یک حزب قرآن را در برگرفته است.۵. یازدهمین سوره دارای سوگند است.۶. گفته شده آیه ۱۶ این سوره با آیه ۶ سوره اعلی نسخ شده است.
موضوعات سوره
...
«قیامت» نام رستاخیز عمومی ( معاد ) است؛ روزی که همه از گورها برخاسته، به سوی محشر و سرنوشت ابدی خویش در بهشت یا دوزخ رهسپار می شوند. در نخستین آیه این سوره به قیامت سوگند یاد شده است و آن روز را به بشر یادآوری می کند. نام سوره نیز از همین آیه گرفته شده است.
مطالب این سوره
همانگونه که بیان شد، مطالب این سوره پیرامون مساله قیامت کبری دور می زند، نخست از وقوع روز قیامت خبر می دهد، و در مرحله دوم آن روز را یک بار با ذکر چند نشانه، و بار دیگر با اجمالی از سرگذشت انسان در آن روز توصیف می کند، و خبر می دهد که اولین قدم در سیر به سوی قیامت مرگ است، و در مرحله سوم سوره را با استدلال بر قدرت خدای تعالی بر اعاده عالم ختم نموده، اثبات می کند همانطور که خدای تعالی بر خلقت نخستین عالم قادر بود، همچنین بر خلقت بار دوم آن، که همان قیامت است قادر است. گفته شده: این سوره به شهادت سیاق آیاتش در مکه نازل شده است.
ویژگی های سوره قیامت
۱. چهل آیه به عدد کوفی ، ۳۹ آیه به عدد دیگر مکتب ها، ۱۶۴ یا ۱۹۹ کلمه و ۶۵۲ یا ۶۷۵ حرف دارد.۲. در ترتیب نزول ، سی و یکمین و در قرآن کریم هفتاد و پنجمین سوره است.۳. پس از سوره قارعه و پیش از سوره همزه ، پیش از هجرت در مکه نازل شد و هیچ آیه مدنی ندارد. ۴. از نظر حجم، از سوره های مفصل و از گروه طوال آن به شمار می آید که بخشی از یک حزب قرآن را در برگرفته است.۵. یازدهمین سوره دارای سوگند است.۶. گفته شده آیه ۱۶ این سوره با آیه ۶ سوره اعلی نسخ شده است.
موضوعات سوره
...
wikifeqh: سوره های مَکّی قرآن که در جزء ۲۹ جای گرفته است. این سوره را به این مناسبت « قیامت » می نامند که با سوگند خداوند به روز قیامت آغاز می شود. سوره قیامت از حتمیت وقوع معاد و احوال آن روز سخن می گوید و انسان ها را در قیامت به دو گروه شاد و نورانی و غمگین و ترش رو توصیف می کند و به این نکته تأکید دارد که انسان بر نفس خود بصیر و بر کردارش داناست.
از آیات مشهور این سوره، آیه ۳ و ۴ است که می گوید خداوند نه تنها قادر است استخوان های پوسیده را در قیامت بازسازی کند، بلکه تواناست سرانگشتان را دوباره بیافریند؛ آیه ای که گفته شده اشاره به اثر انگشت و شناخت هر فرد با آن دارد. در فضیلت تلاوت این سوره از جمله از پیامبر(ص) نقل شده هر کس سوره قیامت را بخواند، من و جبرئیل برای او در روز قیامت گواهی می دهیم که به آن روز ایمان داشته و آن روز صورتش از دیگر آفریدگان درخشنده تر است.
این سوره را سوره قیامت یا سوره لااُقسِمُ نامیده اند. این دو نام از آیه اول گرفته شده است که خداوند در آن به روز قیامت سوگند یاد می کند.
از آیات مشهور این سوره، آیه ۳ و ۴ است که می گوید خداوند نه تنها قادر است استخوان های پوسیده را در قیامت بازسازی کند، بلکه تواناست سرانگشتان را دوباره بیافریند؛ آیه ای که گفته شده اشاره به اثر انگشت و شناخت هر فرد با آن دارد. در فضیلت تلاوت این سوره از جمله از پیامبر(ص) نقل شده هر کس سوره قیامت را بخواند، من و جبرئیل برای او در روز قیامت گواهی می دهیم که به آن روز ایمان داشته و آن روز صورتش از دیگر آفریدگان درخشنده تر است.
این سوره را سوره قیامت یا سوره لااُقسِمُ نامیده اند. این دو نام از آیه اول گرفته شده است که خداوند در آن به روز قیامت سوگند یاد می کند.
wikishia: ترتیب نزول سی و یکیمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره قارعه و پس از آن سوره همزه نازل شده است.
قاریان کوفه که در رأس آنان امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب علیه السّلام است. عدد آیات این سوره را چهل و دیگران سی و نه دانسته اند. قرّاء کوفه در آیه «لتعجل به» اختلاف کرده اند.
ابی بن کعب از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت نموده که هر که سوره قیامت را قرائت کند من و جبرئیل برای او در روز قیامت گواهی می دهیم که او ایمان به روز قیامت داشته، می آید در حالی که چهره اش بر افروختگی و زیبایی بر صورتهای مردم در روز قیامت دارد.
ابوبصیر از امام صادق علیه السلام روایت نموده که فرمود هر که ادامه دهد قرائت سوره (لا اقسم) را و عمل به آن نماید خداوند آن را در روز قیامت با او در قبرش بر انگیزد در بهترین و زیباترین صورتها که او را بشارت داده و بخندد در روی او تا از صراط و میزان بگذرد.
بیان این سوره پیرامون مساله قیامت کبری دور می زند، نخست از وقوع روز قیامت خبر می دهد، و در مرحله دوم آن روز را یک بار با ذکر چند نشانه، و بار دیگر با اجمالی از سرگذشت انسان در آن روز توصیف می کند، و خبر می دهد که اولین قدم در سیر به سوی قیامت مرگ است، و در مرحله سوم سوره را با استدلال بر قدرت خدای تعالی بر اعاده عالم ختم نموده، اثبات می کند همانطور که خدای تعالی بر خلقت نخستین عالم قادر بود همچنین بر خلقت بار دوم آن، که همان قیامت است قادر است
قاریان کوفه که در رأس آنان امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب علیه السّلام است. عدد آیات این سوره را چهل و دیگران سی و نه دانسته اند. قرّاء کوفه در آیه «لتعجل به» اختلاف کرده اند.
ابی بن کعب از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت نموده که هر که سوره قیامت را قرائت کند من و جبرئیل برای او در روز قیامت گواهی می دهیم که او ایمان به روز قیامت داشته، می آید در حالی که چهره اش بر افروختگی و زیبایی بر صورتهای مردم در روز قیامت دارد.
ابوبصیر از امام صادق علیه السلام روایت نموده که فرمود هر که ادامه دهد قرائت سوره (لا اقسم) را و عمل به آن نماید خداوند آن را در روز قیامت با او در قبرش بر انگیزد در بهترین و زیباترین صورتها که او را بشارت داده و بخندد در روی او تا از صراط و میزان بگذرد.
بیان این سوره پیرامون مساله قیامت کبری دور می زند، نخست از وقوع روز قیامت خبر می دهد، و در مرحله دوم آن روز را یک بار با ذکر چند نشانه، و بار دیگر با اجمالی از سرگذشت انسان در آن روز توصیف می کند، و خبر می دهد که اولین قدم در سیر به سوی قیامت مرگ است، و در مرحله سوم سوره را با استدلال بر قدرت خدای تعالی بر اعاده عالم ختم نموده، اثبات می کند همانطور که خدای تعالی بر خلقت نخستین عالم قادر بود همچنین بر خلقت بار دوم آن، که همان قیامت است قادر است