[ویکی فقه] عشق و محبت، گاهی صادق و حقیقی است و گاهی
کاذب و بیمعنا. یکی از معیارهای اخلاقی حیاتبخش مکتب اسلام «عشق و محبت» است.
قرآن کریم در مورد محبت میفرماید:
«و من الناس من یتخذ من دون الله اندادا یحبونهم کحب الله و الذین آمنوا اشد حبا لله...».
«بعضی از مردم معبودهایی غیر از خداوند برای خود انتخاب میکنند و آنها را همچون خدا دوست دارند، اما آنهایی که
ایمان دارند، محبتشان به خدا شدیدتر است...».
مورد محبت مؤمنان و بت پرستان
مؤمنان به خدا دل بستهاند و دوستان او هستند ولی
مشرکان و کافران دوستان
بت ها هستند، اما محبت مؤمنان به خدا از محبتبت پرستان بیشتر است؛ چون هیچ زیبایی به اندازه خدا جمیل نیست و هیچ معرفتی به اندازه معرفت او کمال نیست و هیچ انسانی به اندازه
مؤمن عارف نیست، از اینرو هیچ انسانی به اندازه مؤمن،
عاشق و محب نیست.
مؤمنان مردمی اندیشمند و دانا هستند و هرگز ذات پاک او را که منبع همه
کمالات است، رها نمیکند.
هر میل و محبتی در برابر عشق به خدا در نظر مؤمنان بیارزش و ناچیز است. اصولا آنها غیر او را شایسته عشق و محبت نمیبینند؛ زیرا
عشق حقیقی همیشه متوجه نوعی از کمال است. انسان مؤمن هرگز عاشق عدم و کمبودها نمیشود، بلکه همواره دنبال هستی و کمال میرود و به همیندلیل آن کسی که هستی و کمالش از همه برتر است، از همه کس به عشقورزیدن و محبتسزاوارتر است.
همانطور که آیه فوق میگوید: عشق و علاقه افراد با ایمان نسبتبه خدا از عشق و علاقه بتپرستان به معبودهای پنداریشان ریشهدارتر و عمیقتر است.
چرا چنین نباشد؟ آیا کسی که واقعیتی را دریافته و به آن عشق و محبت میورزد با کسی که گرفتار
خرافه و
تخیل است میتواند یکسان باشد؟ .
← علت واقعی بودن محبت مؤمنان
در دایره خلقت، محبتبه پنج درجه تقسیم میشود:
الف) محبت نزولی: مانند محبت والدین نسبتبه فرزند.
ب) محبت صعودی: مانند محبت فرزند نسبتبه والدین.
ج) محبت عرضی: مانند محبتبین زن و
شوهر و
خواهر و برادر.
د) محبت خیالی: مانند محبتبین مردم.
ه) محبت فطری:مانند محبتبین خدا و بنده.
انواع محبت
...
wikifeqh: قرآن کریم کلمه حب و فعل و مشتقات آن هشتاد و سه بار به کار رفته است که در برخی از آنها حب ممدوح و در برخی دیگر حب مذموم مراد است. خداوند حب ممدوح را به معنای محبت نسبت به وجود مقدس خویش بر شمرده است: «بگو اگر خدا را دوست می دارید، از من
پیروی کنید تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد و خدا آمرزنده و مهربان است؛
آل عمران/سوره۳، آیه۳۱.
روایات متعددی در باب محبت (هم محبت بنده به خدا و هم محبت خدا به بنده و هم محبت بندگان به یکدیگر) وجود دارد. ما در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.۱. امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: بنده تنها متوجه
پروردگار خویش است. و هیچ گاه عبادت خدا را پایان نمی دهد و شوق و علاقه خود را از انجام اوامر الهی و اطاعت پروردگار سست نمی کند. آنچه که آنان را شیفته اطاعت خدا کرده، بذر محبت است که در دل می پرورانند.
دشتی، محمد، نهج البلاغه، قم، موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمونین، پاییز۱۳۸۱، خطبه۹۱.
...
[ویکی فقه] محبت (واژگان قرآنی). عشق و محبت، گاهی صادق و حقیقی است و گاهی کاذب و بیمعنا. یکی از معیارهای اخلاقی حیاتبخش مکتب اسلام «عشق و محبت» است.
قرآن کریم در مورد محبت میفرماید:
«و من الناس من یتخذ من دون الله اندادا یحبونهم کحب الله و الذین آمنوا اشد حبا لله...».
«بعضی از مردم معبودهایی غیر از خداوند برای خود انتخاب میکنند و آنها را همچون خدا دوست دارند، اما آنهایی که ایمان دارند، محبتشان به خدا شدیدتر است...».
بقره/سوره۲، آیه۱۶۵.
مؤمنان به خدا دل بستهاند و دوستان او هستند ولی مشرکان و کافران دوستان بت ها هستند، اما محبت مؤمنان به خدا از محبتبت پرستان بیشتر است؛ چون هیچ زیبایی به اندازه خدا جمیل نیست و هیچ معرفتی به اندازه معرفت او کمال نیست و هیچ انسانی به اندازه مؤمن عارف نیست، از اینرو هیچ انسانی به اندازه مؤمن، عاشق و محب نیست.
مؤمنان مردمی اندیشمند و دانا هستند و هرگز ذات پاک او را که منبع همه کمالات است، رها نمیکند.
هر میل و محبتی در برابر عشق به خدا در نظر مؤمنان بیارزش و ناچیز است. اصولا آنها غیر او را شایسته عشق و محبت نمیبینند؛ زیرا عشق حقیقی همیشه متوجه نوعی از کمال است. انسان مؤمن هرگز عاشق عدم و کمبودها نمیشود، بلکه همواره دنبال هستی و کمال میرود و به همیندلیل آن کسی که هستی و کمالش از همه برتر است، از همه کس به عشقورزیدن و محبتسزاوارتر است.
همانطور که آیه فوق میگوید: عشق و علاقه افراد با ایمان نسبتبه خدا از عشق و علاقه بتپرستان به معبودهای پنداریشان ریشهدارتر و عمیقتر است.
چرا چنین نباشد؟ آیا کسی که واقعیتی را دریافته و به آن عشق و محبت میورزد با کسی که گرفتار خرافه و تخیل است میتواند یکسان باشد؟ .
تفسیرنمونه، ج ۱، ص ۵۶۵.
در دایره خلقت، محبتبه پنج درجه تقسیم میشود:
الف) محبت نزولی: مانند محبت والدین نسبتبه فرزند.
ب) محبت صعودی: مانند محبت فرزند نسبتبه والدین.
ج) محبت عرضی: مانند محبتبین زن و شوهر و خواهر و برادر.
د) محبت خیالی: مانند محبتبین مردم.
ه) محبت فطری:مانند محبتبین خدا و بنده.
انواع محبت
...