کلمه جو
صفحه اصلی

قراضه طبیعیات

دانشنامه آزاد فارسی

قُراضۀ طبیعیّات
کتابی به فارسی در حکمت طبیعی که تألیف آن را از ابوسعد محمد بن محمد غانمی دانسته اما به ابن سینا نیز نسبت داده اند. این اثر در قالب پرسش و پاسخ و در چهار فصل بدین شرح تألیف شده است: در مسائل حیوانی، در مسائل نباتی، در مسائل معدنی، در نوادر. مؤلف در ۵۰ فصل این کتاب به جزئیات و ریزه کاری های هر بخش نظر افکنده است (نام قراضه به معنای خرده و برادۀ فلز احتمالاً اشاره به همین امور جزئی است). قراضۀ طبیعیات در تهران و در جزو سلسله انتشارات انجمن آثار ملی ایران به چاپ رسیده است (۱۳۳۲ش).

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] قراضه ی طبیعیات کتابی است فارسی در طبیعیات که البته انتسابش به شیخ الرئیس محرز نمی باشد. در تتمه ی اصول الحکمة، این رساله، به ابوسعید محمد غانمی نسبت داده شده است. زمان تألیف کتاب، اواخر قرن پنجم یا اوایل قرن ششم هجری تخمین زده شده است. قراضه ی طبیعیات را می توان کتابی دانست که از گزند حوادث روزگار مصون مانده و تا به امروز دست نخورده به دست ما رسیده است. نام کتاب برگرفته از متن است که نشان می دهد مؤلف خود این نام را برای کتاب خود انتخاب نموده است. قراضه، به معنی ریزه بوده که در عربی و فارسی به همین معنا و مشابه های آن به کار می رود. این کلمه در عنوان کتاب های مختلفی به کار رفته است که از آن جمله می توان به «قراضة المذهب فی نقد شعر العرب» اشاره کرد. کتاب حاضر به فرمان امیری نوشته شده که نامش در متن کتاب موجود نمی باشد.
کتاب، طبق آنچه مؤلف خود بیان کرده در چهار فصل می باشد: فصل اول در مسائل حیوانی است و شانزده باب دارد، فصل دوم در مسائل نباتی است و هشت باب دارد، فصل سوم در مسائل معدنی است و دارای ده باب می باشد و فصل چهارم در مسائل نوادر بوده و شانزده باب دارد که مجموعاً پنجاه باب می گردد.
مؤلف، در کتاب خود از آثار دانشمندان بسیاری همچون حکمای مشّاء یونانی و ابوریحان بیرونی به طور خاص بهره برده است، ولی طبق آنچه خود معترف است، اشاره ای به هیچ کدام از آنها نکرده است. بعضی عبارات و مطالب کتاب نیز در ابواب مختلف تکرار شده است.
مؤلف، در مقدمه پس از ستایش آفریدگار و درود فرستادن بر پیغمبر و اهل بیت و یاران او، از اراده امیری سخن گفته که طالب جمع آوری همه علوم در نزد خود بوده است و مؤلف به امتثال امر او اقدام نموده است. وی بعد از اشاره ای به فصول کتاب، وارد فصل اول کتاب که در مسائل حیوانی است می گردد. او نخست عناوین شانزده باب این فصل را که هر یک سؤالاتی هستند در باره مسائل حیوانی، مطرح می کند که از اهم آنها می توان به علت راست قامت بودن انسان، علت احمق نامیدن افراد خیلی بلند قامت، علت اینکه برخی از حیوانات می توانند گوش خود را بجنبانند، علت گردن نداشتن فیل و خوک، علت ضعف دید مورچه در مقابل قوت زیاد حس بویایی، علت دندان پیشین زیرین نداشتن بعضی حیوانات و علت روییدن موی بیشتر و درشت تر بر قسمت جلوی بدن انسان.
مؤلف، بعد از عنوان کردن این شانزده سؤال، به پاسخ آنها می پردازد؛ برای نمونه علت راست قامتی انسان را صاحب فکر بودن وی دانسته و می گوید: فکر کردن با راستی و ثبات هم آهنگ تر می باشد...

پیشنهاد کاربران

تتمه صوان الحکمه صحیح است نه تتمه اصول الحکمه.
تتمه صوان الحکمه تالیف ابوالحسن ظهیرالدین بیهقی.


کلمات دیگر: