[ویکی فقه] التذاذ جنسی از یکی محرمات فرد محرم در حج است که، دارای آثاری وضعی همچون بطلان حج و وجوب کفاره می باشد.
واژه التذاذ از ریشه «ل ـ ذ ـ ذ» به معنای لذت بردن و مزه یافتن است. مقصود از التذاذ جنسی، هر گونه بهره وری جنسی است که در متون و منابع دینی با تعابیری چون استمتاع ، تمتع و مقدمات جماع بدان اشاره می شود.
انواع التذاذ جنسی
التذاذ جنسی، خواه به گونه مشروع و خواه نامشروع، مصادیق گوناگون دارد؛ از جمله آمیزش ، بوسیدن ، نگاه کردن ، تماس شهوت آمیز، و استمناء . بهره وری جنسی از دیدگاه شرعی گاه جایز به شمار می رود و گاه حرام است.
← التذاذ مشروع
برخی آیات قرآن به حکم التذاذ جنسی در حج پرداخته اند. مثلا در آیه ۱۹۷ بقره از «رفث» در حج منع شده است: «فمن فرض فیهن الحج فلا رفث ولا فسوق ولا جدال فی الحج... »«و کسانی که (با بستن احرام، و شروع به مناسک حج،) حج را بر خود فرض کرده اند، (باید بدانند که) در حج، آمیزش جنسی با زنان ، و گناه و جدال جایی ندارد...» . به باور مشهور، مقصود از «رفث» آمیزش جنسی یا اموری دیگر است؛ اما برخی معانی دیگر نیز برای آن یاد شده است؛ از جمله سخن گفتن درباره آمیزش، معین کردن هنگام آمیزش، مقدمات آمیزش همچون شوخی، لمس و تماس جنسی، و نیز مفهومی عام که شامل همه موارد پیشین می گردد. در این آیه، حکمت ممنوعیت التذاذ جنسی و دیگر بهره مندی های مادی، ایجاد ملکه تقوا در انسان یاد شده است: «و تزودوا فان خیر الزاد التقوی و اتقون یا اولی الالباب»«و آنچه از کارهای نیک انجام دهید، خدا آن را می داند. و زاد و توشه تهیه کنید، که بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است! و از من بپرهیزید ای خردمندان!» . در برخی حدیث ها نیز بهره وری جنسی در حال احرام ممنوع به شمار رفته است.
حکم التذاذ در حال احرام
...
واژه التذاذ از ریشه «ل ـ ذ ـ ذ» به معنای لذت بردن و مزه یافتن است. مقصود از التذاذ جنسی، هر گونه بهره وری جنسی است که در متون و منابع دینی با تعابیری چون استمتاع ، تمتع و مقدمات جماع بدان اشاره می شود.
انواع التذاذ جنسی
التذاذ جنسی، خواه به گونه مشروع و خواه نامشروع، مصادیق گوناگون دارد؛ از جمله آمیزش ، بوسیدن ، نگاه کردن ، تماس شهوت آمیز، و استمناء . بهره وری جنسی از دیدگاه شرعی گاه جایز به شمار می رود و گاه حرام است.
← التذاذ مشروع
برخی آیات قرآن به حکم التذاذ جنسی در حج پرداخته اند. مثلا در آیه ۱۹۷ بقره از «رفث» در حج منع شده است: «فمن فرض فیهن الحج فلا رفث ولا فسوق ولا جدال فی الحج... »«و کسانی که (با بستن احرام، و شروع به مناسک حج،) حج را بر خود فرض کرده اند، (باید بدانند که) در حج، آمیزش جنسی با زنان ، و گناه و جدال جایی ندارد...» . به باور مشهور، مقصود از «رفث» آمیزش جنسی یا اموری دیگر است؛ اما برخی معانی دیگر نیز برای آن یاد شده است؛ از جمله سخن گفتن درباره آمیزش، معین کردن هنگام آمیزش، مقدمات آمیزش همچون شوخی، لمس و تماس جنسی، و نیز مفهومی عام که شامل همه موارد پیشین می گردد. در این آیه، حکمت ممنوعیت التذاذ جنسی و دیگر بهره مندی های مادی، ایجاد ملکه تقوا در انسان یاد شده است: «و تزودوا فان خیر الزاد التقوی و اتقون یا اولی الالباب»«و آنچه از کارهای نیک انجام دهید، خدا آن را می داند. و زاد و توشه تهیه کنید، که بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است! و از من بپرهیزید ای خردمندان!» . در برخی حدیث ها نیز بهره وری جنسی در حال احرام ممنوع به شمار رفته است.
حکم التذاذ در حال احرام
...
wikifeqh: مکروه و مباح. و نوع غیر مشروع هم دو نوع است: نوع اول التذاذی که ذاتاً حرام است و نوع دوم التذاذی که ذاتا حرام نیست ولی بالعرض حرام می شود. طبق مبانی فقهی و آنچه از آیات و روایات استفاده می شود، التذاذ جنسی در حال احرام، حرام به شمار می رود و موجب کفاره است. و اما مصداق های التذاذ جنسی بوسیدن، تماس شهوت آمیز، نگاه شهوت آمیز و موارد دیگر می باشد.
واژه التذاذ از ریشه «ل ـ ذ ـ ذ» به معنای لذت بردن و مزه یافتن است. مقصود از التذاذ جنسی، هرگونه بهره وری جنسی است که در متون و منابع دینی با تعابیری چون استمتاع (سوره نساء، آیه 24)، تمتع و مقدمات جماع بدان اشاره می شود.
التذاذ جنسی، خواه به گونه مشروع و خواه نامشروع، مصادیق گوناگون دارد؛ از جمله آمیزش، بوسیدن، نگاه کردن، تماس شهوت آمیز، و استمناء. بهره وری جنسی از دیدگاه شرعی گاه جایز به شمار می رود و گاه حرام است. نوع نخست از نظر تکلیفی بر چهار گونه است: واجب، مستحب، مکروه و مباح. نوع دوم نیز خود بر دوگونه است: 1. التذاذی که ذاتاً و در اصل حرام باشد؛ مانند کامیابی های جنسیِ بیرون از چارچوب ازدواج و مالکیت. 2. التذاذ حرام بالْعَرَض؛ یعنی کامیابی های جنسی که ذاتاً حرام نیست، اما در وضعیتی خاص حرام می شود؛ مانند کامیابی جنسی از همسر در هنگام عادت ماهانه یا پاره ای کامیابی های جنسی در هنگام روزه، اعتکاف، و حالت احرام. از موارد ممنوعیت التذاذ جنسی، کامیابی برای شخص محرم، خواه زن و خواه مرد، است که تا هنگام بیرون آمدن از احرام (تحلّل) ادامه دارد. به باور شماری از فقیهان، وجه نام گذاری حج تمتع همین است که انجام دادن محرمات احرام، از جمله کامیابی جنسی، در فاصله میان اتمام عمره تا احرام بستن دیگر بار برای حج پس از گزاردن عمره، حلال می شود. این مقاله از میان مصادیق التذاذ جنسی به حکم تکلیفی و وضعی مهم ترین آن ها جز آمیزش و استمناء (نک: آمیزش؛ خودارضایی) در مناسک حج می پردازد.
واژه التذاذ از ریشه «ل ـ ذ ـ ذ» به معنای لذت بردن و مزه یافتن است. مقصود از التذاذ جنسی، هرگونه بهره وری جنسی است که در متون و منابع دینی با تعابیری چون استمتاع (سوره نساء، آیه 24)، تمتع و مقدمات جماع بدان اشاره می شود.
التذاذ جنسی، خواه به گونه مشروع و خواه نامشروع، مصادیق گوناگون دارد؛ از جمله آمیزش، بوسیدن، نگاه کردن، تماس شهوت آمیز، و استمناء. بهره وری جنسی از دیدگاه شرعی گاه جایز به شمار می رود و گاه حرام است. نوع نخست از نظر تکلیفی بر چهار گونه است: واجب، مستحب، مکروه و مباح. نوع دوم نیز خود بر دوگونه است: 1. التذاذی که ذاتاً و در اصل حرام باشد؛ مانند کامیابی های جنسیِ بیرون از چارچوب ازدواج و مالکیت. 2. التذاذ حرام بالْعَرَض؛ یعنی کامیابی های جنسی که ذاتاً حرام نیست، اما در وضعیتی خاص حرام می شود؛ مانند کامیابی جنسی از همسر در هنگام عادت ماهانه یا پاره ای کامیابی های جنسی در هنگام روزه، اعتکاف، و حالت احرام. از موارد ممنوعیت التذاذ جنسی، کامیابی برای شخص محرم، خواه زن و خواه مرد، است که تا هنگام بیرون آمدن از احرام (تحلّل) ادامه دارد. به باور شماری از فقیهان، وجه نام گذاری حج تمتع همین است که انجام دادن محرمات احرام، از جمله کامیابی جنسی، در فاصله میان اتمام عمره تا احرام بستن دیگر بار برای حج پس از گزاردن عمره، حلال می شود. این مقاله از میان مصادیق التذاذ جنسی به حکم تکلیفی و وضعی مهم ترین آن ها جز آمیزش و استمناء (نک: آمیزش؛ خودارضایی) در مناسک حج می پردازد.
wikihaj: التذاذ_جنسی