کلمه جو
صفحه اصلی

بابیه

لغت نامه دهخدا

بابیه . [ بی ی َ / ی ِ ] (ص نسبی ) منسوب به باب سید علیمحمد. رجوع به باب شود. (ضحی الاسلام ج 3 ص 224). || (اِخ ) گروه و طایفه ٔ پیرو سیدعلی محمد باب . رجوع به باب ، و فهرست تاریخ ادبیات برون ج 1و2و3 شود.


بابیه . [بی ی َ ] (ع اِ) اعجوبة. (آنندراج ) (ناظم الاطباء).


بابیه. [بی ی َ ] ( ع اِ ) اعجوبة. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).

بابیه. [ بی ی َ / ی ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به باب سید علیمحمد. رجوع به باب شود. ( ضحی الاسلام ج 3 ص 224 ). || ( اِخ ) گروه و طایفه پیرو سیدعلی محمد باب. رجوع به باب ، و فهرست تاریخ ادبیات برون ج 1و2و3 شود.

دانشنامه آزاد فارسی

فرقه ای متأخر، نشأت گرفته از شیخیگری، بنیاد نهاده شده به دست سید علی محمد شیرازی، مشهور به باب. دعوی بابیت، که پیش از این شیخ احمد احسایی و شاگردش سید کاظم رشتی آن را پنهانی طرح کرده بودند، با دعویِ باب، که خود را باب ِامام زمان (عج) خواند، علنی شد (۱۲۶۰ق) و در اندک زمانی هجده تن از علمای شیخیه، معروف به حروف حیّ (به حساب ابجد ح=۸، ی=۱۰)، به باب گرویدند که ملاحسین بشرویه ملقب به باب الباب، قُرّة العین متخلص به طاهره، ملا محمدعلی بارفروش ملقب به قدوس، سید یحیی دارابی و ملا محمدعلی زنجانی از آن شمار بودند. عقاید باب و بابیگری به کوشش جماعت حروفِ حی در شهرها و نقاط مختلف ترویج و منتشر می شد. در دوره ای که باب زندانی شد، هر یک از اینان در مناطق مختلفی چون مازندران، نیریز و زنجان خروج کردند و رشته قیام هایی راه انداختند که هربار به دست قوای حکومتی فرو نشانده شد. پس از کشته شدن باب، که در اواخر عمر گامی فراتر نهاده و خود را مهدی موعود و نقطۀ اولی و مظهر الهی خوانده بود، بابیان به سبب خشونت بسیار دولت در دفع آن ها همواره درصدد شورش و قیام بودند، اما سوء قصد نافرجام آنان به ناصرالدین شاه قاجار سبب دستگیری و قتل عام آنان شد و بابی کُشی به سراسر ایران سرایت کرد و با شمع آجین کردن چند تن از معاریف بابیه و گرداندنِ آن ها در بازار تهران، بابیگری حکم الحاد یافت و گرویدن به آن موقوف شد. بعد از آن بزرگان بابیه چون میرزا یحیی صبح ازل و برادرش حسینعلی نوری ملقب بهبهاء الله به عراق تبعید شدند، حسینعلیخود را موعود باب و «من یُظْهِرُهُ الله» خواند (۱۲۸۰ق)، هرچند برادرش، میرزا یحیی، ادعای او را به شدت تکذیب کرد. به این ترتیب، بابیه به دو فرقۀ بهائیه و ازلیه منشعب شد. ظهور آیین باب و بابیگری را باید در اوضاع آشفتۀ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن روزگار ایران و اعتقاد مردم شیعی مذهب به ظهور امام زمان (عج) برای سامان دادن به این اوضاع، جست وجو کرد و به لحاظ تحول تاریخی آن را ادامۀ اخباریگری و شیخیگری دانست. نیز← بهائیت؛ باب، سیدعلی محمد

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] بابیه یا آیین بابی، فرقه ای مذهبی است که در نیمه دوم سده ۱۳ق /۱۹م به دست سیدعلی محمد شیرازی (محرم ۱۲۳۵ - شعبان ۱۲۶۶/نوامبر ۱۸۱۹- ژوئیه ۱۸۵۰) از پیروان سید کاظم رشتی، (رهبر شیخیه)، در ایران پدید آمد. شیعیان این فرقه را انحرافی و بیرون از دین اسلام می دانند.
سیدعلی محمد شیرازی کار خویش را با ادعای بابیت از طرف امام مهدی(عج) آغاز کرد و تا ادعای مقام الوهیت پیش رفت. او، پس از ادعای نبوت، از نسخ و پایان یافتن زمان دین اسلام و ظهور انبیای دیگر بعد از پیامبر اسلام(ص) سخن گفت و احکام و قوانین جدیدی را بر پیروان خود واجب کرد.
باب با اینکه چند بار در حضور علمای شیعه از عقاید خود توبه کرد اما باز هم به ترویج عقاید خود ادامه داد. پس از اعدام وی سران این فرقه به کشور عثمانی (ترکیه کنونی) تبعید شدند. در آنجا برخی از پیروان باب به آیین او باقی ماندند و برخی دیگر به دنبال دعوی بهاء به آیین بهاییت گرویدند. بخشی از بابی ها که به آئین بهاییت نگرویدند، جانشینی صبح ازل برای باب را پذیرفتند. این گروه از بابیان خود را ازلی یا بیانی می دانند.


کلمات دیگر: