کلمه جو
صفحه اصلی

گمان تناقض در قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] گمان تناقض در قرآن. قرآن مجید معجزه جاوید پیامبر اسلام برای تمامی اعصار و قرون است و یکی از موارد اعجاز این کتاب آسمانی عدم تناقض و اختلاف در آنست.
مدتی است که در برخی از سایت های معلوم الحال اینترنتی، مطلبی به عنوان «شصت مورد از دشواری ها و تناقضات قرآن» به چشم می خورد. عده ای نیز ـ به شکل سازمان یافته ـ، این مطلب را به طور انبوه به ایمیل کاربران ایرانی ارسال می کنند. شبکه های ماهواره ای خاصی نیز در جهت تضعیف ایمان و باور مسلمانان، به شبهه پراکنی در این باره مشغولند. ما در این نوشتار به بررسی توهماتی می پردازیم که عده ای تصور می کنند با نشر آنها می توانند، چیزی از وحیانی بودن، قداست و حقانیت «قرآن» بکاهند. هر ساله، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان که بهار قرآن است، موج جدیدی برای نشر این اکاذیب و توهمات ایجاد می شود.آنها شبهاتی را نشر می دهند که بارها، توسط علما و قرآن پژوهان مورد بررسی قرار گرفته اند. برخی از این شبهات بسیار سطحی و نشان از کم اطلاعی طراحان آن نسبت به قرآن و علوم قرآنی می باشد. برخی دیگر نیز تهمت های ناروایی بیش نیست که قرآن از آن پیراسته است. غالب این شبهات نیز ترجمه ایست از سایت های عرب زبان، و متعلق به برخی از گروه های مسیحی تندرو. منشا این شبهات افکار مستشرقانی است که می خواهند قرآن را تا حد کتب تحریف شده خود (کتب یهود و مسیحیت) پایین آورند.ما در این نوشتار به بررسی توهماتی می پردازیم که عده ای تصور می کنند با نشر آنها می توانند، چیزی از وحیانی بودن، قداست و حقانیت «قرآن» بکاهند.
عدم تناقض و اختلاف در قرآن
خداوند در سوره شوری به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلّم) می گوید: «اوحینا الیک قرآنا عربیا؛ ما قرآنی فصیح و گویا را بر تو وحی کردیم.» در سوره نجم نیز گفته است: ، «وما ینطق عن الهوی، ان هو الا وحی یوحی؛ آنچه پیامبر به مردم می گوید مطابق وحی الهی است، نه از روی هوا و هوس.» به عبارتی، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله وسلّم) تنها مامور ابلاغ فرمان الهی بوده و حق تصرف در آن را نداشته است. ایشان نه حق تصرف در آیات الاهی را داشته است و نه می توانسته قصد چنین کاری کند. خداوند در سوره حاقه با لحن تهدیدآمیزی در مورد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله وسلّم) می گوید: «ولو تقول علینا بعض الاقاویل، لاخذنا منه بالیمین، ثم لقطعنا منه الوتین؛ و اگر برخی سخنان را به ما ـ به دروغ ـ نسبت می داد، حتما با قدرت او را گرفتار می ساختیم، سپس رگ قلبش را مسلما قطع می کردیم.»از این آیات آشکار می گردد که قرآن وحی الهی است و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله وسلّم) نقشی جز ابلاغ نداشته است. همین مطلب سبب شده تا در قرآن هیچ گونه اختلاف و تناقضی راه نیابد، و کتابی باشد عاری از هرگونه باطل و کجی.
عدم تناقض در آیات قرآن
خداوند خود به این ویژگی قرآن در سوره زمر اشاره کرده است و می گوید: «قرآنا عربیا غیر ذی عوج؛ این کتاب قرآنی است فصیح و خالی از هرگونه کجی و نادرستی». «لایاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه؛ هیچ گونه باطلی، نه از پیش رو و نه از پشت سر، به سراغ آن نمی آید.»این در حالی است که اگر قرآن توسط بشر آورده می شد، عاری از اختلاف و تناقض نبود. چون انسان ها در طول زندگی در حال تکامل فکری هستند و افکارشان در معرض تغییر و تبدیل است. مگر امکان دارد افکار شخصی در طول بیش از ۲۰ سال دچار تغییر و تحول نگردد. و سخنان او در طی این سالها عاری از اشتباه و تناقض باشد.بنابراین ما هنگامی که در قرآن تدبر می کنیم و آیات آن را عاری از اختلاف و تناقض می یابیم. همین نشان از اینست که قرآن وحی الهی می باشد. خداوند به این استدلال در سوره نساء اشاره کرده است و می فرماید: «افلا یتدبرون القرءان و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا؛ آیا در معانی قرآن نمی اندیشید؟ اگر از جانب غیر خدا بود، قطعا در آن اختلاف بسیاری می یافتند»دو نکته در این آیه نهفته است: ۱. اختلاف و تناقضی در قرآن کریم یافت نمی شود. ۲. قرآن کریم، وحی الهی است.
عدم تناقض قرآن در احادیث
...


کلمات دیگر: