[ویکی شیعه] باب ، یا باب الابواب ، یکی از مراتب عالی در حدود دین و تشکیلات دعوت اسماعیلیه است.این اصطلاح، پیش از فاطمیان هم کاربرد داشته ولی به خاطر سری بودن سازمان دعوت اسماعیلیه در آن دوره، معنای دقیقش مشخص نیست. در همه منابع اسماعیلی، باب می بایست یکی از عالم ترین افرادِ « دعوت هادیه »، با تقوا و صاحب صلاحیت اخلاقی باشد. مسئولیت اداره سازمان دعوت و همچنین تنظیم بعضی از سیاست های دعوت به عهده اوست. باب، رئیس اجرایی سازمان اسماعیلی بوده و به لحاظ رتبه پس از امام اسماعیلی قرار داشته است و در اصطلاح دینی آنان معادل داعی الدعات به کار می رفته است.
در دوره فاطمیان، معمولا مقام بابی و قاضی القضاتی در یک نفر جمع بوده و در غیر این صورت مرتبه باب پس از قاضی القضاة قرار داشته است. باب، در این دوره مسئول رساندن دعوت امام به حجتها و عزل و نصب آنان و همچنین مسئول تهیه پیش نویس های مجالس الحکمة نیز بوده است. پس از دوره فاطمیان، مقام بابی اهمیت خودش را از دست داد به نحوی که؛ وظایف باب در شاخه مستعلوی-طیبی یک سری وظایف آرمانی بود و پس از انشعاب مستعلویان طیبی به شاخه های سلیمانی و داودی، داعی مطلق وظایف باب را انجام می داد. در نزاریان نیز به نحوی، حجت امام اسماعیلی جایگزین باب شد.
سازمان دعوت اسماعیلیه و وظایف مراتب یا حدود مختلف تشکیلات آن از وجوه بسیار مهم نهضت اسماعیلیه است. آثار اسماعیلی به طور کلی در این زمینه سکوت اختیار کرده اند، زیرا ماهیت دعوت اسماعیلی و خصومت بسیاری از امرا و حکام و علمای اهل سنت ایجاب می کرد که دعوت، همواره (به استثنای دوره فاطمی و در محدوده این دولت ) در نهایت اختفا به فعالیت پردازد. اما مطالعات جدید، مبتنی بر بسیاری از متون و نوشته های اسماعیلی، تا حدودی تشکیلات دعوت را در دوره های مختلف، به خصوص دوره فاطمیان، روشن کرده است.
wikishia: شهر دربند در دوره اسلامی، واقع در داغستان، در غرب دریای خزر، در ۲۶۱ کیلومتری شمال شهر باکو
...
wikifeqh:
برده می شده است ، ولی معنای دقیق آن معلوم نیست . در شمار اندکی از منابع اسماعیلی دوره فاطمی که از مراتب دعوت سخن رفته است ، واژه باب و گاهی باب الابواب ، درباره رئیس اجرائی سازمان دعوت که مقامی بلافاصله پس از امام بود، به کار رفته است .
مرتبه باب
در اصطلاح دینی اسماعیلیه ، مرتبه باب دقیقاً معادل اصطلاح رسمی «داعی الدعات » به کار رفته است و خود عنوان داعی الدعات که بارها در منابع غیراسماعیلی به کار رفته ، به ندرت در متون اسماعیلی دیده می شود. به عنوان نمونه ، بسیاری از مؤلفان اسماعیلی ، مؤید فی الدین شیرازی (د ۴۷۰ق /۱۰۷۸م ) را باب مستنصر فاطمی خوانده اند، حال آن که مورخان غیراسماعیلی از وی به عنوان داعی الدعات نام برده اند. گفتنی است که در بعضی از سجلات مستنصر بالله نیز که در ۴۶۱ق /۱۰۶۹م برای سلاطین صُلیحی به یمن ارسال شده ، اصطلاح داعی الدعات به صورت یک عنوان رسمی به مؤید فی الدین اطلاق شده است .
← در دوره فاطمی
...
wikifeqh: دوره اسلامی ، واقع در داغستان ، در غرب دریای خزر ، در ۲۶۱ کیلومتری شمال شهر باکو ، و یکی از معبر (دربند)های قدیم ورودی و خروجی بزرگ کوه های قفقاز می باشد.
← وجه تسمیه باب الابواب
← تاریخ بنای باب الابواب
← ویرانی در زمان هرمز
...