نمی دانند، برای فهمیدن و دانستن متون دینی به ترجمه ها رجوع می کنند و متون را به سه گونه می توان ترجمه کرد: الف) ترجمه کلمه به کلمه: در این ترجمه واژه ای را از زبان مبداء برمی دارند و واژه معادل آن را در زبان مقصد می گذارند. ب) ترجمه آزاد: در این جا مترجم خود را، مقید به انتقال دقیق محتوای متن نمی داند، هر چند روح متن مورد نظر در مجموع ترجمه محفوظ است. ج) ترجمه محتوا به محتوا: در این نوع ترجمه، نخست معانی دقیقا از لباس زبان اول برهنه می شود و در ذهن جای می گیرد، سپس به طور دقیق به لباس دوم آراسته می گردند. ترجمه های قدیم تقریبا همگی به شیوه تحت اللفظی بوده است؛ در حالی که ترجمه های معاصر این ایراد اساسی را ندارد با این که ترجمه آیةالله کمره ای این ایراد را ظاهرا در بر دارد؛ ولی از آن جا که اصل اولی این بوده که در وهله اول در پی افزایش دقت و صحت باشد؛ به طوری که هیچ کلمه یا تغییر حرف حدیثی نباشد که معادلی در آن ترجمه نباشد، به این گونه ترجمه رو آورده است. ایشان در امر ترجمه متن کمال الدین و تصحیح کتاب از نسخه های چاپ سنگی ۱۳۰۱ قمری علینقی کاشانی،
۱۰۶۰ قمری، نسخه خطی مصحح ۱۰۷۷ قمری و نسخه خطی ۱۰۵۱ قمری استفاده نموده و برای آن که خواننده در پیچ و خم نسخه بدل های متعدد گرفتار نشوند، از ضبط آنها صرف نظر کرده و از میان این نسخه ها عبارت روشن تر و صحیح تر را انتخاب نموده و اختصار و جانب معنا را بیشتر رعایت نموده است.
wikifeqh:
ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) است.
زمان ولادت وی در دست نیست، اما ابو جعفر محمد بن علی اسود-از رابطان اهل قم با ناحیۀ مقدسه و با نایبان خاص امام زمان (علیه السلام) برای صدوق نقل کرده است: علی بن حسین بن موسی بن بابویه پس از
مرگ محمد بن عثمان عمری از من خواست از ابو القاسم روحی بخواهم از مولایمان صاحب الزمان (علیه السّلام) بخواهد نزد خدای عزیز و جلیل
دعا کند به او
فرزند پسر عطا کند. محمد بن علی اسود گوید: از او درخواست کردم و او آن را (به حضرت علیه السلام) رسانید. آن گاه سه
روز پس از آن، آگاهم کرد که امام برای علی بن حسین دعا فرموده- است و به زودی برای او فرزندی مبارک زاده خواهد شد که خداوند به سبب او (به
اسلام و مسلمین) سود می رساند و بعد از او، فرزندانی خواهد بود. ابو جعفر، محمد بن علی اسود یادآور می شود که به دنبال دعای امام زمان (علیه السلام)، محمد بن علی یعنی شیخ صدوق برای علی بن حسین زاده شد؛ بنابراین صدوق در سال ۳۰۵ یا ۳۰۶ ق به
دنیا آمده است؛ چرا که محمد بن عثمان عمری پس از حدود چهل سال، عهده داری نیابت خاص امام زمان (علیه السلام)، در
جمادی الاولی سال ۳۰۵ یا ۳۰۴ ق از دنیا رفته و
حسین بن روح نوبختی جانشین او شده است. وی که به دعای حضرت حجت (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در خاندان دانش و
پرهیزگاری در
شهر قم چشم به
جهان گشود، با گردآوری
روایات اهل بیت (علیهم السّلام) و نگارش کتاب های ارزشمند به اسلام و
تشیع خدمات ارزنده ای کرد. حاصل این تلاش ها، نگارش صدها جلد کتاب نفیس در رشته های گوناگون در علوم و فنون اسلامی است، که هرکدام، گنجینه ای پایان ناپذیر است.
wikifeqh: شیعه محمد بن علی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق (متوفای ۳۸۱ق) به موضوع غیبت و ظهور امام زمان(عج) می پردازد. شیخ صدوق در این کتاب نمونه های فراوانی از غیبت
پیامبران الهی را آورده و به بررسی کامل
امامت حضرت مهدی(ع)، تولد ایشان، روایات پیامبر و ائمه(ع)، درباره ظهور آن حضرت، کسانی که به خدمت آن حضرت رسیده اند و شرایط دوران ظهور ایشان پرداخته است.
نام کتاب کمال الدین و تمام النعمه از این آیه شریفه اکمال در سوره مائده اتحاذ شده که در آن آمده است:«اَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا(ترجمه: امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما به عنوان آیین زندگی برگزیدم.) . یعنی امروز دین شما را برایتان کامل ساختم و نعمتم را بر شما تمام کردم و از اسلام به عنوان دین برای شما خشنودم.
wikishia:
سفر به مشهد مقدس و زیارت علی بن موسی الرضا علیه السلام به نیشابور رفتم. در آن جا شیعیانی که به دیدن من می آمدند، شبهاتی را درباره امام زمان علیه السلام مطرح کردند که من هم سعی فراوانی در حل آن شبهات نمودم؛ تا آن که به قم آمدم. در آن جا نیز شیخ نجم الدین ابوسعید محمد بن حسن بن محمد بن احمد بن علی بن صلت قمی به دیدارم آمد. او نیز از من درخواست نگارش کتابی در این باره داشت و من هم به ایشان
وعده اجابت دادم؛ تا آن که شبی امام زمان علیه السلام را در
خواب دیدم. آن حضرت به من فرمود: چرا کتابی درباره غیبت نمی نویسی تا خداوند به وسیله آن حوائجت را برآورده سازد؟ عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! من در این باره چند کتاب نوشته ام. آن حضرت فرمود: اینک کتابی بنویس و در آن به غیبت های پیامبران الهی اشاره کن. پس از آن از خواب بیدار شدم و بر آن شدم تا این کتاب را به نگارش درآورم».
این کتاب از قدیمی ترین و معتبرترین منابع روایی شیعه درباره امام زمان علیه السلام می باشد. شیخ صدوق در این کتاب بسیاری از مباحث
اعتقادی شیعه را درباره آن حضرت فرموده است.
موضوعات مورد بحث در این کتاب عبارت اند از:
1. نسخه خطی کتاب خانه مرکزی دانشگاه که در
تاریخ 1060 ق با خط نسخ خوب نوشته شده است و تصحیح و مقابله شده است.
2. نسخه خطی مصحح دیگر که در تاریخ 1077 ق به امضای أبو طالب الحسینی، نوشته شده است و با دقت، تصحیح و مقابله شده است. این نسخه، در کتاب خانه آیة الله، سید شهاب الدین مرعشی نگه داری می شود. کتابت این نسخه، در سال 1081 ق، پایان یافته است.
wikiahlb:
آفرینش حجت خدا قبل از آفرینش دیگر انسان ها بوده است، فقط خداوند حق انتخاب
خلیفه و جانشین خود را دارد، اثبات غیبت و حکمت آن، جواب های ابن قبه، نامه های آن حضرت، علامات ظهور، ثواب
انتظار و... پرداخته است.
wikinoor: علامات ظهور و نوادر کتاب است و استدلال شیخ بر عدم فترت بین رسولان نیز در پایان کتاب و در همین باب آمده است.
نسخه حاضر
متن عربی بدون اعراب گذاری کتاب در بالای صفحه و ترجمه در پائین آورده شده است. جلد اول فاقد فهرست است و فهرست موضوعات دو جلد، در اول جلد دوم به طور مفصل تحریر شده است. تاریخ پایان ترجمه ۲۳ محرم ۱۳۷۸ قمری بدست آیةالله کمری نگاشته شده است. این نسخه با عنوان چاپ سوم پائیز ۱۳۷۷ توسط انتشارات اسلامیه در دو مجلد چاپ و به بازار عرضه گردیده است.
منبع
...
wikifeqh: حضرت مهدی (علیه السّلام) نگاشته، کمال الدین و تمام النعمه (برخی از این کتاب «اکمال الدین و اتمام النعمة» یاد کرده اند که درست نیست چون مؤلف در من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۱۸۰ و علل الشرایع، ص۲۶۶ و عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج۱، ص۵۲ و ۶۹، کمال الدین و تمام النعمة یاد کرده است.) است. این کتاب در واقع یکی از کتاب های مرجع و عمده در حوزۀ مباحث مهدویت است. کمتر نوشته و اثری در دوره های بعد یافت می شود که به نوعی از این مجموعه، بهره نبرده باشد.
بخش های کتاب
این کتاب به دو بخش اصلی و یک مقدمه تقسیم شده است:
← مقدمه
...
[ویکی شیعه] کمال الدین و تمام النعمه (کتاب). کَمالُ الدّین و تَمامُ النّعْمَة یا اِکْمالُ الدّین و اِتْمامُ النّعمَة، تألیف عالم بزرگ و برجسته شیعه محمد بن علی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق (متوفای ۳۸۱ق) به موضوع غیبت و ظهور امام زمان(عج) می پردازد. شیخ صدوق در این کتاب نمونه های فراوانی از غیبت پیامبران الهی را آورده و به بررسی کامل امامت حضرت مهدی(ع)، تولد ایشان، روایات پیامبر و ائمه(ع)، درباره ظهور آن حضرت، کسانی که به خدمت آن حضرت رسیده اند و شرایط دوران ظهور ایشان پرداخته است.
نام کتاب کمال الدین و تمام النعمه از این آیه شریفه اکمال در سوره مائده اتحاذ شده که در آن آمده است:«اَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا (ترجمه: امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما به عنوان آیین زندگی برگزیدم.) . یعنی امروز دین شما را برایتان کامل ساختم و نعمتم را بر شما تمام کردم و از اسلام به عنوان دین برای شما خشنودم.
نام های مختلفی برای کتاب ذکر شده است مانند «اکمال الدین و اتمام النعمة»، «اتمام النعمة فی الغیبة»، و «اکمال الدین»؛ اما بنا بر آن چه در مقدمه کتاب آمده است بسیاری نام «کمال الدین و تمام النعمه» را ترجیح داده اند.