کلمه جو
صفحه اصلی

تابوت عهد

فرهنگ فارسی

صندوقی است که موسی بامر حقتعالی از چوب شطیم ساخت طولش سه قدم و نه قیراط و عرض و ارتفاعش دو قدم و سه قیراط بود و بیرون و اندرونش بطلا پوشیده بر اطراف سر آن تاجهای طلایی ساخت و سرپوشی از طلای خالص بر آن گذارده دو کروب بر زبر آن قرار داد که با دو بال خود بر سر پوش آمرزش سایه افکن بودند و بر هر یک از طرفین آن دو حلقه طلائی برای عصاهای چوبی که بطلا پوشیده شده برای برداشتن تابوت بود ساخت و حقه من و عصای هارون را که شکوفه نمود و دو لوح عهد را که احکام عشره بر آنها مکتوب بود در آن گذارد و در پهلوی آن کتاب تورات گذاشت از این رو گاهی از اوقات آنرا تابوت شهادت گویند اما حقه من و عصای هارون در زمان سلطنت سلیمان باقی نبود .

لغت نامه دهخدا

تابوت عهد. [ ت ِ ع َ ] ( اِخ ) صندوقی است که موسی به امر حق تعالی از چوب شطیم ساخت طولش سه قدم و نه قیراط و عرض و ارتفاعش دو قدم و سه قیراط بود و بیرون و اندرونش بطلا پوشیده براطراف سر آن تاجهای طلایی ساخت و سرپوشی از طلای خالص بر آن گذارده دو کروب بر زبر آن قرار داد که با دو بال خود بر سرپوش آمرزش سایه افکن بودند و بر هر یک از طرفین آن دو حلقه طلائی برای عصاهای چوبی که بطلا پوشیده شده برای برداشتن تابوت بود ساخت و حقه من و عصای هارون را که شکوفه نمود و دو لوح عهد را که احکام عشره بر آنها مکتوب بود ( عبرانیان 9 : 3 و 4 ) در آن گذارد و در پهلوی آن کتاب تورات گذاشت. ( سفر تثنیه 31 : 26 ). از این رو گاهی از اوقات آنرا تابوت شهادت گویند. ( سفر خروج 25 : 16 و 40 :21 ). اما حقه من و عصای هارون در زمان سلطنت سلیمان باقی نبود. ( اول پادشاهان 8 : 9 ). و بر بالای سرپوش ابری بود که خداوند در آن تجلی می فرمود و چون قوم اسرائیل کوچ می کردند تابوت مرقوم را برداشته از جلو روانه می شدند و ستون ابر و آتش ، شب و روز هادی ایشان می بود. در حینی که تابوت برداشته شده روانه می شد موسی می گفت : «ای خداوند برخیز و دشمنانت پراکنده شوند ودشمنانت از حضور تومنهزم گردند.» و چون فرود می آمد می گفت : «ای خداوند نزد هزاران هزار اسرائیل رجوع نما». ( سفر اعداد 10 : 33- 36 ). و هنگامی که قوم اسرائیل میخواستند از اردن عبور کنند تابوت عهد را کمافی السابق بجلو انداخته در آب روان شدند، پس آب نهر منشق شده آبهای بالا متراکم گشته قوم بر خشکی ورود نمودند.( صحیفه یوشع 3 : 14- 17 ). بعد از آن مدتی یعنی فی مابین 300 و 400 سال. ( ارمیا 7 : 12- 15 ). در خیمه جلجال باقی ماند. پس از آن خیمه حرکتش داده جلو لشکراسرائیل می بردند و بدان واسطه در وقتی که اسرائیلیان در نزد افیق منهزم شدند ( اول سموئیل 4 ). تابوت بدست فلسطینیان افتاد و ایشان آنرا باشدود برده در بتکده ای در برابر صنم داجون گذاردند. ( اول سموئیل 5 ). لکن خداوند بلاها و امراض مهلکه را بدیشان فرستاد بحدی که ناچار تابوت را با اظهار عزت بزمین اسرائیل در قریة یعاریم گذاشتند. ( اول سموئیل 6 : و 7 ). اما چون داود در اورشلیم ساکن شد، تابوت را باجلال بدانجا آوردو تازمان بناشدن هیکل در همانجا بود. ( دوم سموئیل 6 ) و ( اول تواریخ ایام 15 : 25- 29 ). و گمان می برند که مزمور 132 را در همان وقت نوشت. بعد از آن تابوت در هیکل گذاشته شد. ( دوم تواریخ ایام 5 : 2- 10 ) و موافق دوم تواریخ ایام ( 33 : 7 ). منسی صورت تراشیده درهیکل نصب کرد و دور نیست که بجهت تعیین محل آن صورت تابوت را از محل خود بجای دیگر برد لکن یوشیا آن رادوباره بجای خود آورده تابوت قدس نام نهاد. ( دوم تواریخ ایام 35 : 3 ). و باید دانست که تابوت مرقوم در هیکل ثانی نبود و معلوم هم نیست که آیا آنرا نیز ببابل برد و یا اینکه پنهان شده نایاب گردید. ( از قاموس کتاب مقدس صص 237- 238 ). رجوع به تابوت سکینه شود.

دانشنامه آزاد فارسی

تابوت عهد (Ark of the Covenant)
(یا: صندوق عهد) در عهد عتیق، صندوقی حاوی الواحِ احکام عشرۀ/ده فرمان موسی (ع) . این تابوت را زمانی که بنی اسرائیل در بیابان سرگردان بودند با راهنمایی موسی (ع) ساختند و کاهنان بر روی تیرهای چوبی آن را حمل می کردند. داود آن را به بیت المقدس (اورشلیم) برد، و سپس آن را در قدس الاقداس معبد جای دادند. تابوت افزون بر الواحِ احکام عشره، دربردارندۀ عصای هارون و حُقّۀ مَنّ نیز بود و مظهر الهی را جلوه گر می کرد، چنان که مثلاً در تصرف اریحا به جلوۀ او اشاره می شود. تابوت در شیلوه نگهداری می شد، تا این که به دست قوم فیلیستین که از راه دریا به فلسطین آمده بودند، افتاد و آن را به معبدشان در اَشدود بردند. سرانجام در معبد اورشلیم قرار گرفت، و در ۵۸۶پ م، با سقوط شهر، بیت المقدس (اورشلیم) آن را در غاری پنهان کرد تا روزی که خدا امتش را از نو جمع کند. در دورۀ بعد از تبعید و دورۀ عهد جدید دیگر ردّ و نشانه ای از آن وجود ندارد. در قرآن نیز به این تابوت اشاره شده است و آمده که این تابوت برای بنی اسرائیل مایۀ آرامش و نیز شاهد بر حق بودن انبیا بوده است (بقره، ۲۴۸). امروزه در کلیساهای مسیحیان صندوقی که نماد تابوت عهد است نگهداری می شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تابوت واژه ای در قرآن کریم و تورات و انجیل به معنای صندوق عهد می باشد.
تابوت واژه ای در قرآن کریم و تورات و انجیل به معنای صندوق عهد می باشد.
واژه تابوت عهد در قرآن
این واژه دو بار در قرآن، در اشاره به دو صندوق مختلف به کار رفته است:۱. در اشاره به سبد یا صندوق چه ای که مادر موسی، موسای نوزاد را در آن نهاد و به آب افکند. ۲. در داستان طالوت و انتخاب وی به پادشاهی بنی اسرائیل و در اشاره به صندوق عهد.
واژه تابوت عهد در میان لغویان
درباره وزن، اشتقاق و قرائت این کلمه در میان لغویان و مفسران مسلمان اختلاف هست؛ برخی آن را بر وزن «فاعُول» و بدون اشتقاق، و بعضی آن را بر وزن «فَعَلوت» و مشتق از تَوْب ــ به معنای رجوع ــ و برخی بر وزن «تابُوَة» می دانند.دیگران نیز به ریشه های تبت و تبه اشاره کرده اند. برخی قاریان مدنی، همچون اُبَیّ و زیدبن حارث، آن را به زبان انصار مدینه تابوه خوانده اند. سیوطی سه روایت مختلف نقل می کند که بر پایه آن ها در ماجرای جمع آوری قرآن و در پیِ اختلاف نظر برخی از انصار مدینه و مهاجران (قریش مکه)، عثمان دستور داد تا این واژه را به لهجه قریش بنویسند، یعنی به صورت تابوت.
پیدایش و سرگذشت تابوت در روایات
...


کلمات دیگر: