کلمه جو
صفحه اصلی

بیت الحکمه

فرهنگ فارسی

یا دارالعلم کتابخانه ای در بغداد که به امر مامون عباسی( ۲٠۲ - ۱۹۸ ه.ق ) تاسیس شد و بعضی دانشمندان نصا را در آن مولفات یونانی قدیم را به عربی نقل کردند.
( اسم ) ۱ - خانه دانش . ۲ - قلبی که اخلاص بر آن غالب باشد

لغت نامه دهخدا

بیت الحکمه. [ ب َ تُل ْ ح ِ م َ ] ( اِخ ) نام مرکزی علمی است که مأمون عباسی در بغداد تأسیس کرد و در آن کتابخانه بزرگی فراهم شد و گروهی از مترجمان گرد آمدند و کتب اوایل را به عربی ترجمه کرده مدون می ساختند ضمناً رصدخانه های بغداد و دمشق نیز وابسته بدین مرکز بود. خزانةالحکمة. || ( ع اِ مرکب ) ( اصطلاح عرفان ) عبارت از قلبی است که اخلاص بر او غالب شود. ( اصطلاحات شاه نعمت اﷲ از فرهنگ مصطلحات عرفا تألیف سجادی ).

فرهنگ عمید

۱. خانۀ حکمت، خانۀ دانش.
۲. (تصوف ) قلبی که اخلاص بر آن غالب باشد، دلی که با نور حکمت و معرفت روشن شده.

دانشنامه عمومی

مختصات: ۳۳°۲۰′۳۲″شمالی ۴۴°۲۳′۰۱″شرقی / ۳۳٫۳۴۲۳°شمالی ۴۴٫۳۸۳۶°شرقی / 33.3423; 44.3836
آموزش عالی در ایران
بیت الحکمه نام دانشگاهی در بغداد بوده است.
در سال ۱۴۱ هجری قمری، در زمان منصور خلیفهٔ دوم عباسی و بهراهنمایی خالدبن برمک ایرانی، نقشهٔ بغداد را مهندسان ایرانی طراحی کردند و آن را برای احیای شکوه زمان ساسانی نزدیک تیسفون پایتخت اشکانیان و ساسانیان با نام بغداد، به معنای خداداد، ساختند. برمکیان آیین کشورداری را همراه خود به بغداد بردند و پایه های تمدن اسلامی را بنیان نهادند. در سال ۱۴۸ هجری قمری، منصور به بیماری سختی مبتلا شد که پزشکان نتوانستند او را درمان کنند. از این رو، جرجیس پسر بختیشوع، مدیر بیمارستان گندی شاپور، برای درمان او به بغداد دعوت شد. این پزشک ایرانی پس از درمان منصور، چهار سال در بغداد بماند و پزشکی ایرانی را در بغداد آموزش داد. او پس از بازگشت به ایران، عیس بن شهلافا را جانشین خود کرد و به این ترتیب، پزشکی ایرانی به دنیای اسلام راه یافت.
برمکیان در زمان وزارت خود در دربار هارون الرشید بغداد را به اوج شکوفایی خود رساندند. برمکیانعلاوه بر دعوت از دانشمندان، بانی نهضت ترجمه، گردآوری و ترجمهٔ کتاب های خطی از زبان یونانی، سریانی و پهلوی به عربی بودند.

دانشنامه آزاد فارسی

بِیتُ الحِکْمه
نخستین مؤسسۀ علمی و فرهنگستانی در تاریخ اسلام که در بغداد فعالیت داشته و در نهضت ترجمه و انتقال دانش هندی، یونانی، و ایرانی به فرهنگ و تمدن اسلامی نقشی بزرگ ایفا کرد. سنگ بنای بیت الحکمه در آغاز خلافت عباسیان با گردآوری کتاب هایی که ابوجعفر منصور (۱۳۶ـ۱۵۸ق) آغاز کرد نهاده شد. خلفای بعد از او، به خصوص هارون الرشید، بر غنای کتابخانه که خزانةالحکمه خوانده می شد افزودند، ولی اوج فعالیت آن در دوره مأمون عباسی (۱۹۸ـ۲۱۸ق) بود. خاندان ایرانی تبار برمکیان در تأسیس بیت الحکمه و نهضت ترجمه نقشی چشمگیر داشتند. بیت الحکمه علاوه بر کتابخانه دارای رصدخانه و مرکزی برای بحث و مناظره، تدریس، ترجمه و استنساخ کتاب بود و عدۀ زیادی از دانشمندان، مترجمان، کاتبان و صحافان در آن جا به کار اشتغال داشتند. به دلیل علاقه و توجه خلفا، به خصوص مأمون، مجموعۀ عظیمی از آثار یونانی، ایرانی و هندی در بیت الحکمه گردآوری شد و بسیاری از آن ها به عربی ترجمه شد. از دانشمندان و مترجمان عالی مقامی که در بیت الحکمه خدمت می کردند می توان از سهل بن هارون فارسی، ادیب و شاعر شعوبی، که نخستین مدیر و رئیس بیت الحکمه بود، و همچنین از سعید بن هارون، برادر سهل، ابوسهل فضل بن نوبخت فارسی، که خازن الکتب (کتابدار) و مدیر بیت الحکمه بود، یحیی (یوحنا) بن ماسویه، سند بن علی یهودی که ریاست رصدخانه را برعهده داشت، و مترجمانی چون یوحنا بن بطریق فیلسوف، حنین بن اسحاق، و پسرش اسحاق بن حنین و دَه ها دانشمند و مترجم دیگر نام برد. سیاهه ای از اسامی مؤلفان و مترجمان بیت الحکمه همراه با اسامی کتاب های آن ها در مقالۀ هفتم کتاب الفهرست ابن ندیم آمده است. این کتاب ها از زبان های یونانی، هندی، پهلوی، و سریانی به عربی ترجمه شده اند. دورۀ شکوفایی بیت الحکمه در عهد مأمون بود. پس از مأمون به دلایل متعدد، ازجمله انتقال مرکز خلافت از بغداد به سامرا، فتنه ها و آشوب های سیاسی و نظامی در امپراتوری عباسی، دشمنی سلجوقیان با معتزله و غارت و ویرانی بیت الحکمه موجب شد که این مؤسسه علمی آسیب ببیند. شماری از کتاب های آن را ظاهراً خواجه نصیرالدین طوسی به رصدخانۀ مراغه منتقل کرد. نسخۀ خطی کتاب الفنون الحربیه (کتاب الحیل) از هرثمی شعرانی از یادگارهای کتاب های بیت الحکمه است که امروزه در کتابخانه کوپریلی در ترکیه نگهداری می شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بِیْتُ الْحکْمه، یا خزانةالحکمه، کتابخانه دولتی بغداد که دست کم از اواخر عصر هارون تا پایان خلافت مأمون فعال بود، اما از سده ۴ق/۱۰م تنها شماری از کتاب های آن به طور پراکنده دردست بود.
بِیْتُ الْحکْمه، یا خزانةالحکمه، کتابخانه دولتی بغداد که دست کم از اواخر عصر هارون تا پایان خلافت مأمون فعال بود، اما از سده ۴ق/۱۰م تنها شماری از کتاب های آن به طور پراکنده دردست بود.تصویری که مراجع کهن از بیت الحکمه به دست می دهند، با تصور پژوهش گران معاصر از چیستی و کارکرد آن، تفاوتی شگرف دارد. به عبارت دیگر تقریباً همه آنچه دراین گونه مآخذ آمده، و بیش از آن که مستند به منابع معتبر باشد، متکی بر حدس و گمان بسیار و نیز مقایسه آن با نهادهای علمی کهن، یا بازسازی براساس الگوی نهادهای علمی معاصر است.
مآخذ و نویسندگان معاصر
بیشتر مؤلفان معاصر، این نهاد را سازمانی دولتی، بسیار منظم و گسترده وصف کرده اند که همه فعالیت های علمی عصر اول عباسی در قالب آن صورت گرفته است.گویا علت روی آوردن محققان به گمان های بسیار، اطلاق عنوان گمراه کننده «بیت الحکمه» بر این نهاد، بوده است.اینان براساس تشابهی که به رغم خود میان عبارت بیت الحکمه و موزه اسکندریه یا بخشی از آن موسوم به «سراپیوم کهن» یافته اند، گاه حوزه علمی اسکندریه و گاه جندی شاپور را الگوی بیت الحکمه، و اقدامات منسوب به اسکندر، شاهان ساسانی و بطالسه مصر در گردآوری آثار مختلف آن ها را نیز سرمشق خلفای عباسی دانسته اند. در نتیجه اینان بیت الحکمه یا بخشی از آن را، یک دارالترجمه رسمی و زیر نظر شخص خلیفه، برای نگهداری و ترجمه آثار یونانی و دیگر زبان ها به عربی دانسته اند که مترجمان بسیار در آن مشغول به کار بوده اند. برخی از این فراتر رفته، و اصولاً هدف از تأسیس بیت الحکمه را سامان دادن به کار ترجمه بر شمرده اند. در نتیجه هنگام پرداختن به بیت الحکمه، به جای توجه به آنچه از این نهاد معلوم است، بیشتر از ویژگی های مختلف نهضت ترجمه و شیوه حنین بن اسحاق در ترجمه و مسائلی از این قبیل سخن رانده اند برخی دیگر به این نیز بسنده نکرده، ارصاد دوره عباسی را نیز از جمله وظایف بیت الحکمه و رصدخانه شماسیه بغداد و گاه رصدخانه کوه قاسیون دمشق را بخشی از بیت الحکمه دانسته اند. برخی دیگر نیز بیت الحکمه را یک کتابخانه عمومی بزرگ به شمار آورده اند. جالب آن که اغلب این محققان به همان اندک شواهد مذکور در مراجع کهن که تنها بر وجود بیت الحکمه، و کار کردن چند دانشمند مشهور در آن دلالت دارد، استناد نکرده اند و اغلب مطالب مآخذ دست چندم را تکرار، و گاه در نقل از این گونه مآخذ نیز اغراق بسیار کرده اند.
← یوسف عش
تاریخچه ساختگی بیت الحکمه در آثار معاصر را می توان مشاهده کرد.مؤلفان معاصر، با تصوری که از کارکرد بیت الحکمه داشته اند. برخی اخبار و روایات تاریخی را به زعم خود تفسیر کرده، و تاریخچه ای برای بیت الحکمه رقم زده ، و گاه با دقتی شگفت انگیز درباره جزئیات آن سخن رانده اند.
← شکل گیری بیت الحکمه
...


کلمات دیگر: