علم ... علمی است که از جرح و تعدیل راویان با الفاظ مخصوصی و از مراتب آن الفاظ در آن بحث میشود . و این علم از فروع علم رجال احادیث است و با آنکه از رشته های مهم این علم است هیچکس آنرا ذکر نکرده است .
جرح و تعدیل
فرهنگ فارسی
لغت نامه دهخدا
جرح و تعدیل. [ ج َ ح ُ ت َ ] ( ترکیب عطفی ، اِ مرکب ) علم... علمی است که از جرح و تعدیل راویان با الفاظ مخصوصی و از مراتب آن الفاظ در آن بحث میشود. و این علم از فروع علم رجال احادیث است و با آنکه از رشته های مهم این علم است هیچکس آن را ذکر نکرده است. سخن در جرح و تعدیل رجال روایت از شخص رسول اکرم ( ص ) شروع شده پس از او بسیاری از صحابه و سپس تابعان و تابعان تابعان. آن را انجام داده اند. این عمل تورعاً و بمنظور حفظ احکام شریعت نه بمنظور عیبجویی مردم تجویز شده است. و همان طور که جرح شهود رواست جرح راویان نیز جایز است ، زیراکاوش تحقیق در امور دین از تحقیق درباره حقوق و اموال مردم شایسته تر و لازم تر است. بدین جهت این را برخود لازم میدانستند و نخستین کس از ائمه حفاظ که بدین امر دست زد شعبةبن حجاج بود سپس یحیی بن سعید از او پیروی کرد. ذهبی در میزان الاعتدال گوید: نخستین کس که در این باب مطالبی فراهم آورد امام یحیی بن سعید قطان بود و پس از وی شاگردان او یحیی بن معین و علی بن مدینی و احمدبن حنبل و عمروبن علی قلانسی و ابوخیثمه زهیر وتلامذه آنان چون ابوزرعه و ابوحاتم و بخاری و مسلم و ابواسحاق جوزجانی و نسایی و ابن خزیمه و ترمذی و دولابی و عقیلی و ابن عدی و ابوالفتح ازدی و دارقطنی و حاکم و جز آنان در این موضوع سخن گفتند. کتابهایی که در این باب تألیف شده عبارت اند از: 1 - کتاب الجرح و التعدیل ، تألیف ابوالحسن احمدبن عبداﷲ عجلی کوفی نزیل طرابلس مغرب متوفی 261 هَ. ق. 2 - کتاب الجرح و التعدیل ، تألیف امام حافظ ابومحمد عبدالرحمان بن ابوحاتم محمد رازی متوفی 327 هَ. ق. 3 - الکامل ، تألیف ابن عدی. این کتاب کامل ترین تألیف در این باب است. 4 - میزان الاعتدال فی نقد الرجال ، تألیف ذهبی ، این کتاب جامعترین تألیف در این موضوع است. 5 - لسان المیزان ، تألیف ابن حجر. ( از کشف الظنون ).
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] جرح و تعدیل، شاخه ای از علوم حدیث و اصطلاحی در آن است که ، ناظر به ارزیابی وثاقت و عدم وثاقت راویان (و به تبع آن پذیرفتن یا نپذیرفتن احادیث آنان ) و معیارهای آن می باشد. مبحث جرح و تعدیل، از جمله مهم ترین انواع علوم حدیث است که فهم معانی کتاب و سنّت ، که به کمک آثار و احادیث صحیح ، حاصل می شود، بدان وابسته دانسته شده است ، زیرا شناخت آثار و اخبار صحیح و سقیم ، منوط به شناخت میزان وثاقت راویان احادیث است .
جَرح ، از باب فَعَلَ یفعَلُ، معانی لغوی متعددی دارد که از آن جمله زخم بدنی ، زخم زبان (طعنه ) و کسب و اکتساب است.
جَرح در قرآن
در قرآن، جُرْح (جمعِ آن جُروح )، به معنای زخم با سلاح و جَرْحَ و اِجْتراح ، به معنای اکتساب، به کار رفته است.
مجروح در علم حدیث
در اصطلاح علوم حدیث ، مجروح (اسم مفعول ) نوعی وصف برای شاهد و راوی است که وقتی به آن موصوف شود، نشان دهنده عادل نبودن او است و در نتیجه به قول وی نمی توان عمل کرد.
جَرح در علم رجال
...
جَرح ، از باب فَعَلَ یفعَلُ، معانی لغوی متعددی دارد که از آن جمله زخم بدنی ، زخم زبان (طعنه ) و کسب و اکتساب است.
جَرح در قرآن
در قرآن، جُرْح (جمعِ آن جُروح )، به معنای زخم با سلاح و جَرْحَ و اِجْتراح ، به معنای اکتساب، به کار رفته است.
مجروح در علم حدیث
در اصطلاح علوم حدیث ، مجروح (اسم مفعول ) نوعی وصف برای شاهد و راوی است که وقتی به آن موصوف شود، نشان دهنده عادل نبودن او است و در نتیجه به قول وی نمی توان عمل کرد.
جَرح در علم رجال
...
wikifeqh: سقیم منوط به شناخت میزان وثاقت راویان احادیث است.
جَرح، از باب فَعَلَ یفعَلُ، معانی لغوی متعددی دارد که از آن جمله زخم بدنی، زخم زبان (طعنه) و کسب و اکتساب است . در قرآن جُرْح (جمعِ آن جُروح) به معنای زخم با سلاح و جَرْحَ و اِجْتراح به معنای اکتساب به کار رفته است .
تعدیل، مصدر باب تفعیل، از ریشه عَدْل (ضد ظلم و جور) است. عدَّل، به معنای اقامه به کار می رود؛ یعنی، راست کردن چیزی که منحرف و کج شده است .
جَرح، از باب فَعَلَ یفعَلُ، معانی لغوی متعددی دارد که از آن جمله زخم بدنی، زخم زبان (طعنه) و کسب و اکتساب است . در قرآن جُرْح (جمعِ آن جُروح) به معنای زخم با سلاح و جَرْحَ و اِجْتراح به معنای اکتساب به کار رفته است .
تعدیل، مصدر باب تفعیل، از ریشه عَدْل (ضد ظلم و جور) است. عدَّل، به معنای اقامه به کار می رود؛ یعنی، راست کردن چیزی که منحرف و کج شده است .
wikishia: اهل البیت] «جرح و تعدیل» یکی از اصطلاحالات حدیثی است. جرح به معنای بیان کلماتی در مورد شخص است که موجب عدم وثوق به روایت اوست.در مقابل «جرح»، «تعدیل» قرار دارد که به معنی موثق و عادل دانستن راوی حدیث می باشد.
«جرح» در لغت یعنی عیب کردن، نقصان وارد آوردن است به کسی است.
و در اصطلاح فقها اظهار کردن فسق شاهد باشد. و کسی را «مجروح» گویند که اعتباری به قول و فعل او نباشد از جهت سهل انگاری و مسامحه در انجام احکام.
در اصطلاح حدیث گویند: راوی باید «مجروح» نباشد یعنی کلماتی که جرح است در باره وی گفته نشده باشد و بلکه باید در باره او کلماتی که مدح است گفته شده باشد.در مقابل «جرح»، «تعدیل» قرار دارد که به معنی موثق و عادل دانستن راوی حدیث می باشد.
در اصول رشاد در مورد جرح و تعدیل آمده است:
«هرگاه راوی مشتهر به تقوی و یا متهم به فساد اخلاق باشد، همین اشتهار برای قبول یا رد روایت وی کافی است؛ ولی اگر خصوصیات اخلاقی وی بر اهل حدیث مجهول باشد در این صورت از عدول مطلعین در باره وی اختبار می شود، چنانچه مطلعین وی را تعدیل کردند حدیثش مقبول و اگر جرح کردند مطرود میگردد.»
در «جرح و تعدیل» لازم است که «جارح» و «مُزَکِّی» عادل و مطلع بر احوال رجال خبر باشد و از حیث تعداد هم لااقل دو نفر باشند، چرا که تعدیل و یا جرح مانند تزکیه «شاهد» (گواه) است و همانطور که در تزکیه شاهد تعدد مُزَکِّی لازم است همینطور در تعدیل راوی و یا جرح وی نیز تعدد معدّل و جارح لازم می باشد. جرح و تعدیل باید مدلل و مقرون به ذکر سبب باشد یعنی موجبات عدالت و یا ضعف راوی در آنها صریحاً قید گردد، بنابر این تعدیل مطلق و یا جرح بدون ذکر سبب مؤثر نخواهد بود. هرگاه یکی از رواة را عدّه ای جرح و عده ای دیگر تعدیل نمایند، در این صورت قول جارحین مقدم می شود، چه آنکه قول معدل معمولا مبتنی بر عدم مشاهده عمل خلاف از راوی مزبور است؛ لکن قول جارح مبتنی بر مشاهده خلاف از وی می باشد، پس قول دوم که مبتنی بر حس و مشاهده است مقدم خواهد بود.
«جرح» در لغت یعنی عیب کردن، نقصان وارد آوردن است به کسی است.
و در اصطلاح فقها اظهار کردن فسق شاهد باشد. و کسی را «مجروح» گویند که اعتباری به قول و فعل او نباشد از جهت سهل انگاری و مسامحه در انجام احکام.
در اصطلاح حدیث گویند: راوی باید «مجروح» نباشد یعنی کلماتی که جرح است در باره وی گفته نشده باشد و بلکه باید در باره او کلماتی که مدح است گفته شده باشد.در مقابل «جرح»، «تعدیل» قرار دارد که به معنی موثق و عادل دانستن راوی حدیث می باشد.
در اصول رشاد در مورد جرح و تعدیل آمده است:
«هرگاه راوی مشتهر به تقوی و یا متهم به فساد اخلاق باشد، همین اشتهار برای قبول یا رد روایت وی کافی است؛ ولی اگر خصوصیات اخلاقی وی بر اهل حدیث مجهول باشد در این صورت از عدول مطلعین در باره وی اختبار می شود، چنانچه مطلعین وی را تعدیل کردند حدیثش مقبول و اگر جرح کردند مطرود میگردد.»
در «جرح و تعدیل» لازم است که «جارح» و «مُزَکِّی» عادل و مطلع بر احوال رجال خبر باشد و از حیث تعداد هم لااقل دو نفر باشند، چرا که تعدیل و یا جرح مانند تزکیه «شاهد» (گواه) است و همانطور که در تزکیه شاهد تعدد مُزَکِّی لازم است همینطور در تعدیل راوی و یا جرح وی نیز تعدد معدّل و جارح لازم می باشد. جرح و تعدیل باید مدلل و مقرون به ذکر سبب باشد یعنی موجبات عدالت و یا ضعف راوی در آنها صریحاً قید گردد، بنابر این تعدیل مطلق و یا جرح بدون ذکر سبب مؤثر نخواهد بود. هرگاه یکی از رواة را عدّه ای جرح و عده ای دیگر تعدیل نمایند، در این صورت قول جارحین مقدم می شود، چه آنکه قول معدل معمولا مبتنی بر عدم مشاهده عمل خلاف از راوی مزبور است؛ لکن قول جارح مبتنی بر مشاهده خلاف از وی می باشد، پس قول دوم که مبتنی بر حس و مشاهده است مقدم خواهد بود.
wikiahlb: جرح_و_تعدیل
پیشنهاد کاربران
اصلاح و معتدل کردن با کاستن و افزودن - : �بازگوئی رویدادی با حذف و تحریف و حتّی با جَرح و تعدیلِ آن هرجند که بلحاظ مصلحت صورت گیرد، نیز بمعنای کتمان حقیقت است. �
حذف و اصلاح
کلمات دیگر: