[ویکی فقه] عنوان تعدّد یعنی افزون بر یک که در بسیاری از ابواب
فقه مانند طهارت، صلات، زکات، صوم، حج، نکاح، طلاق،
حدود و
قصاص به مناسبت سخن رفته به نمونههایی از احکام آن اشاره میشود.
در
تطهیر لباس و
بدن از برخی نجاسات، تعدّد شستن لازم است، مانند تطهیر بدن یا لباس
نجس شده به
ادرار با آب
قلیل که بنابر قول
مشهور دو بار و بنابر قول گروهی،
ظرف نجس شده به غیر
ولوغ سه بار باید شسته شود.
برای
رفع حدثهای متعدّد همچون
خوابیدن و ادرار کردن، یک
وضو کفایت میکند به
شرط آنکه مقصود، رفع
طبیعت حدث باشد، امّا اگر مقصود رفع بعضی حدثها باشد بنابر قول برخی، وضو
باطل است.
کسی که غسلهای متعدّد- همچون
غسل جنابت،
حیض و مس میت- بر عهده دارد اگر به
نیت غسل
جنابت یا به نیت همه، یک غسل کند کافی است.
در
تیمم اگر مبدل منه (چیزی که تیمّم،
بدل از آن انجام میگیرد) متعدّد باشد، مانند غسل و وضو برای مستحاضه، تعیین آن هنگام تیمّم،
واجب است. در تیمّم بدل از غسل تعدّد زدن
دست بر خاک؛ یکی برای مسح
صورت و دیگری برای مسح دست، بنابر مشهور واجب است.
تعدّد ولیّ
در فرض تعدّد ولی میت، بنابر قول اکثر فقها، قضای
نماز و
روزه میت بین آنان
توزیع میگردد. در
تجهیز میت و
اقامه نماز بر او اذن ولیّ واجب است. در صورت تعدّد ولیّ در اینکه باید از همه اذن گرفته شود یا اذن بعضی به شرط عدم
مخالفت بعض دیگر با او کفایت میکند،
اختلاف است.
پدر و جد پدری بر بچه
نابالغ و نیز- بنابر قول گروهی- بر
دختر بالغ
رشید (غیر بیوه) در امر
ازدواج ولایت دارند. اگر آن دو در امر ازدواج وی با هم اختلاف پیدا کنند و هریک برای ازدواج با دختر، مردی را برگزیند، اقدام جدّ
مقدم میشود؛ ازاینرو در فرض همزمان بودن عقد هر دو، عقد جدّ
صحیح خواهد بود و در فرض همزمان نبودن، عقد سابق مقدّم میشود.
تعدّد و نماز
تکرار اقامه نماز- اعم از
جماعت و فرادا- بر میت بنابر مشهور جز بر صاحبان فضل و شرف
مکروه است. تعدّد نماز
جمعه در محدوده یک
فرسخ صحیح نیست. ازاینرو، از شرایط اقامه نماز جمعه در یک منطقه، عدم اقامه نماز جمعه دیگر در کمتر از محدوده یک فرسخی آن است.
با تعدّد سبب نماز آیات، مانند بروز
کسوف و
زلزله در یک زمان، نماز
آیات نیز متعدد میشود
تعدّد و روزه
...